Maiken Mägi, reporter
«Kolisime uutesse kontoriruumidesse. Osa töötajaid on hakanud kaebama peavalude, silmade kipituse üle ja hakanud sagedasti aevastama. Kahtlustan, et tööruumide õhk põhjustab nimetatud sümptomeid, kuid praegu tõendid selleks puuduvad. Mida peaksin tööandjana tegema, et ruumide rendileandja miskit ette võtaks?» küsib lugeja.
Vastab tööinspektsiooni töökeskkonna konsultant Indrek Avi.
Aevastamine ja silmade kipitus võib olla seotud töötajate kokkupuutega kontoriruumide põrandakattematerjalis, siseviimistlusmaterjalides, sisustuses või puhastusvahendites ja lillede õietolmus leiduvate allergiat tekitavate ainetega ehk allergeenidega. Allergiat võivad tekitada ka hallitusseened.
Ühel töötajal immuunsüsteemi teatud liiki ülitundlikkust tekitav aine ei pruugi teisele töötajale allergiat tekitada. See teeb keerukaks töökeskkonna allergeenide väljaselgitamise.
Allergeenid võivad tekitada töötajatele tervisekahjustusi ning vähendavad oluliselt tööviljakust. Seetõttu on tööandja huvi ja kohustus tarvitusele võtta abinõud. Alustada tuleks allergiat põhjustavate ainete väljaselgitamisega.
Tervisekaebustega töötajad tuleb suunata töötervishoiuarsti juurde ning arstile tutvustada nende töökohta ja -korraldust. Töötervishoiuarst määrab vajalikud terviseuuringud, hindab terviseseisundit ning töökeskkonna või -korralduse sobivust töötajale. Kui töökeskkonnas esinevad allergeenid on selgunud, teeb arst ettepanekud töökeskkonna või -korralduse muutmiseks.
Seejärel võib tööandja täiendavalt korraldada töökeskkonna õhuanalüüsid, et määrata allergiat tekitavate ainete paiknemist ruumides. Näiteks linnaõhus lenduv tolm, sealhulgas õietolm võib levida tööruumidesse puhastamata ventilatsioonitorustike või ventilatsioonisüsteemi saastunud filtrite tõttu.
Rendileandjaga tuleks kindlasti rääkida, et ruumides on leitud allergeene. Kui ruumiõhus leiduvate allergeenide allikaks on hooldamata ventilatsioonisüsteem või muu rendileandja kohustuste hulka kuuluv, tuleb sellele tähelepanu juhtida ja nõuda tingimuste parendamist. Lahenduseta jäävatel juhtudel tasub vahetada tööruume, sest sümptomitega vaevlevad töötajad ei ole rahulolevad, töö on häiritud ning nende tervisekahjustused võivad süveneda.
Tööandjal on võimalus kutsuda ettevõttesse tööinspektsiooni töökeskkonna konsultant, kes saab teha ettepanekuid töökeskkonna parendamiseks. Selleks palume saata e-kiri sooviga aadressile .