Rahandusministeerium on välja töötanud ettepaneku, mis lihtsustab sõiduautode eratarbeks kasutamise maksustamist ja viib miinimumini ettevõtjatele siiani kehtinud bürokraatia.
Sõiduautode puhul, mida kasutatakse üheaegselt nii ettevõtluses kui ka eraotstarbel, loobutakse sõidupäevikute abil arvestuse pidamisest.
„Tööandja auto eratarbeks kasutamise korral tasutavad maksud võiks panna sõltuma üksnes auto võimsusest ja vanusest ning loobuda segakasutuses olevate autode puhul sõidupäevikutest. Muudatuse mõte on segakasutuses olevate sõiduautode aruandluse ja maksustamise lihtsustamine ja korrastamine,“ ütles rahandusminister Sven Sester.
Ettepaneku kohaselt asendatakse kehtiv erisoodustuse fikseeritud piirmäär auto võimsusest sõltuva arvestusega ning määratakse kilovati hinnaks 1,96 eurot. Seega kujuneb erisoodustuse maksukohustuseks (tulu- ja sotsiaalmaks) 1,3 eurot ühe kilovati kohta kuus.
„Oleme oma ettepanekuid firmaautode maksustamise lihtsustamiseks esitlenud kaubandus-tööstuskojale, väike- ja keskmiste ettevõtjate assotsiatsioonile, tööandjate keskliidule, maksumaksjate liidule ning teistele organisatsioonidele, keda need muudatused enim võiksid huvitada ning tagasiside on olnud positiivne,“ lisas Sester.
Uue süsteemi järgi oleks maksukohustus praeguse erisoodustuse fikseeritud määraga võrreldes madalam keskmise ning väiksema võimsusega autode puhul, mis moodustavad ca 70% ettevõtte sõiduautodest. Sõiduautode puhul, mis on vanemad kui viis aastat, rakendataks lisaks kordajat 0,75, et võtta arvesse auto turuhinna langust.
Kuna sõidupäeviku pidamine on ettevõtjale ajamahukas ning maksuhaldurile raskesti kontrollitav, on ettepanek kaotada nii erasõitude tarbeks sõidupäeviku pidamise kohustus kui ka töötaja võimalus tööandjale firmaautoga tehtud erasõite hüvitada.
Vaid ettevõtluse tarbeks kasutatavate sõiduautode puhul oleks ettepaneku kohaselt kohustuslik sõidupäevikut pidada, sest nende puhul esineb suurim maksurisk. Täielikult ettevõtluses kasutatavad sõiduautod tuleks ettepaneku kohaselt edaspidi märgistada vastava kleebisega.
„Samad tingimused tuleks laiendada ka kõikidele riigi ja avaliku sektori sõiduautodele, mida kasutatakse üksnes ametisõitudeks,“ lisas Sester.
Kaubikute (N1) osas on ettepanek võimaldada ettevõtetel vabatahtlikult kasutada sama kilovatipõhist erisoodustuse arvestuse alust, kui kaubik on segakasutuses. Hetkel kehtib neile turupõhine omatarbe ja töötajale antava hüve maksustamine, mis võib olla maksuarvestuslikult keeruline ja koormav.
Uus süsteem on ettevõtjatele lihtsam ja soodsam. Rahandusministeeriumi ootab süsteemi lihtsustamise järel eeskätt ettevõtjate käitumuslikku muutust, mis tasandab vähemlaekumise.