Taimi Elenurm
tööpsühholoog
Lugeja kirjutab: Tõsiselt mõtlevates firmades on töösuhte lõpetamise korral rutiiniks blokeerida esmalt töötaja ligipääsuõigused (e-kirjadele, andmebaasile, intranetile jne - toim), alles seejärel teatada, milles on asi. Põhjenduseks on see, et töötajal poleks võimalust esmases emotsioonide tulvas midagi kahjulikku korda saata. www.epl.ee, 16. september
Infokanalite sulgemine on tõlgendatav agressiivsuse ja umbusaldusena. Selle mõju võib võrrelda peresuhetega, milles üks kaasa vahetab ette teatamata ühise eluruumi luku. Nii jõuline käitumine kutsub esile vastureaktsiooni.
Järelikult peavad andmebaaside sulgemise põhjused olema kaalukad: tasub hinnata, kas töötajapoolne tööandja kahjustamise oht on ikka piisavalt suur ja tõenäoline. Sellist praktikat on rakendatud olulisele infole juurdepääsu omanud töötajate ehk juhtkonna ja tippspetsialistidega töösuhte lõpetamise korral. Seda kasutati laiemalt sajandivahetusel, kui tajuti ohtu, et mõni müügimees tahab senise tööandja kliendibaasile tuginedes oma firmat asutada.
Kommenteerija on üsna täpselt avanud infokanalite sulgemise psühholoogia. Ootamatu ebameeldiv teade vallandab mõnes inimeses esmalt eituse (see pole võimalik, minuga nii et tehta) ja seejärel viha (ma neile veel näitan). Enamik inimesi tajub jõudude vahekorda adekvaatselt ja endast suuremat (loe: tööandjat) ründama ei kipu. Küll aga võib seda ette tulla väikefirmas või isiklike ja töösuhete läbipõimumise korral, näiteks seniste sõprade vahel. Pikema töösuhte jooksul on selgeks saadud, millised on ühele või teisele inimesele iseloomulikud stressireaktsioonid, mistõttu infobaaside sulgemise otsus tehakse pigem isikust ja suhtest, mitte ametist või organisatsiooni tavadest lähtudes. Õigustatud pole kindlasti kõigi andmebaaside sulgemine.
Väärika töösuhte korral räägivad pooled läbi, millega töötaja viimase töötunnini tegeleb ja millist infot ta vajab.
Olen olnud tunnistajaks juhi ütlusele: Vaata üle, mida saad edaspidi kasutada, ja tee koopiad. Selline suhtumine jättis tunde, et töötajat usaldati, ning lõi võimaluse ausalt kokku leppida, kuidas infot edaspidi kasutatakse.