Artiklid
- Üksikasjad
Mari Rask,
Heli Raidve Tööõigusabi AS
Ajakirjanduses on avaldatud vastakaid arvamusi uue töölepingu seaduse kohta ning valikuliselt kajastatud ka mõningaid eesootavaid muudatusi. Töötajale ja tööandjale pakub aga kindlasti huvi, kuidas toimub vanalt töölepingu seaduselt uuele üleminek ehk mis juhtub 1. juulil 2009. a.
Vastavalt töölepingu seaduse eelnõu läbirääkimistel osalenud delegatsioonide kokkuleppele peaksid hiljemalt seaduse kehtimahakkamise ajaks valmima juhendmaterjalid töötajatele ja tööandjatele ning hiljem ka uue seaduse kommentaarid.
Praegu saab lähtuda seadusest, selle rakendussätetest ja seaduse seletuskirjast. Allpool lühidalt mõnedest töölepingu seaduse rakendussätetest.
Mis saab kehtivatest töölepingutest?
Alates selle aasta 1. juulist kohaldatakse senikehtinud töölepingutele uut töölepingu seadust.
See ei tähenda, et praegused töölepingud kaotavad kehtivuse. Kõik senikehtinud töölepingute tingimused ja töölepingust tulenevad poolte õigused ja kohustused, mis ei ole vastuolus uue töölepingu seadusega, jäävad kehtima ka pärast 1. juulit.
Uus töölepingu seadus põhiolemuselt ei muuda tööandjate ja töötajate senikehtinud õigusi ja kohustusi, küll aga annab suurema vabaduse kokku leppida nende õiguste ja kohustuste ulatuses. Seega ei pea praeguseid lepinguid hakkama valikuta ümber vormistama.
Lihtsamad töölepingud, kus on kokku lepitud vaid tööülesannetes, töötasus ja tööajas, ei vaja muutmist. Tööandjad peaksid aga kindlasti teavitama töötajaid uutest töölepingu ülesütlemise tähtaegadest.
Tähelepanu vajavad töötajate materiaalse vastutuse lepingud, kuna varalise vastutuse osas on regulatsioon muutunud. Hoolikalt tuleks üle vaadata ka töölepingud, mis sisaldavad ärisaladuse hoidmise kohustust ja konkurentsipiirangut pärast töösuhte lõppemist. Näiteks kohaldab uus töölepingu seadus ärisaladuse hoidmise kohustusele võlaõiguse sätteid, millest tulenevalt on töötaja kohustatud hoidma ärisaladust töötamise ajal ja pärast töösuhte lõppu ilma tööandjalt eritasu saamata.
Tähtajalised töölepingud
Enne 1. juulit sõlmitud tähtajaliste töölepingute lõpetamisele enne tähtaja lõppu kohaldatakse uues töölepingu seaduses tähtajatu töölepingu lõpetamise kohta sätestatut.
Kehtiva seaduse alusel võivad pooled tähtajalise töölepingu igal ajal enne tähtaega lõpetada, kuid uue seaduse kohaselt töötajal üldse puudub selline õigus (v.a asendamiseks sõlmitud leping) ja tööandja ei tohi töölepingut üles öelda majanduslikel põhjustel (koondamine).
Kui tööandja seda siiski teeb, peab ta maksma töötajale hüvitusena palga kuni töölepingu tähtaja lõpuni. Kuna uus seadus piirab oluliselt poolte õigusi tähtajalise lepingu lõpetamisel ja pooled nt eelmisel aastal lepingut sõlmides ei saanud seda ette näha, annab seadusandja võimaluse rakendada nende lepingute lõpetamisel tähtajatu töölepingu lõpetamise korda.
Kui aga enne 1. juulit sõlmitud tähtajaline tööleping lõpeb tähtaja saabumisel, kohaldatakse uut töölepingu seadust.
Algatatud, kuid lõpule viimata toimingud
Töölepingud on kestvuslepingud, mille pooled on aktiivses suhtluses ja teevad pidevalt lepingust või seadusest tulenevaid toiminguid. Millisest hetkest hakkab neile toimingutele kehtima uus töölepingu seadus?
Lähtudes üldisest õiguspõhimõttest on seadusandja sätestanud, et töölepinguga seotud asjaoludele või toimingutele, mis on tekkinud või tehtud enne 1. juulit, kohaldatakse varemkehtinud seadust.
Näiteks: kui töötaja koondamine on algatatud enne 1. juulit ja tööleping lõpeb pärast 30. juunit, siis peab tööandja järgima töötaja koondamisel vana seaduse nõudeid ega saa tugineda uuele seadusele.
Töötajal omakorda on õigus nõuda tööandjalt vana seaduse alusel etteteatamist ja koondamishüvitust. Töötukassa poolt hakatakse uue seaduse alusel koondamisel ette nähtud kindlustushüvitist maksma alles neile töötajatele, kelle töösuhe öeldakse üles pärast 30. juunit.
Ka kollektiivse koondamise korral makstakse töötajale, kelle töösuhe lõpeb küll pärast 30. juunit, aga tööleping on üles öeldud ja töötukassalt hüvitist taotletud enne 1. juulit, hüvitist varem kehtinud korra alusel.
Lepingu rikkumine
Seoses töölepingu seaduse viimisega võlaõiguse alla, on lisaks paljudele muudele positiivsetele muutustele töölepingu seadusest kadunud distsiplinaarkaristuse mõiste. See sisuliselt ja kõlaliselt lepingulise suhtega sobimatu toiming ei ole töösuhtes alates 1. juulist enam rakendatav.
Kui kaks isikut on vabal tahtel kokku leppinud mingites vastastikustes kohustustes, siis lepingu rikkumise korral on teisel poolel õigus nõuda kohustuse täitmist või kahju hüvitamist, samuti leping üles öelda, samas ei ole tal õigust teist poolt karistada.
Seega alates 1. juulist töötajate distsiplinaarvastutuse seadust töölepingulistele suhetele ei kohaldata. Küll on seadusandja sätestanud, et tööandja võib töölepingu erakorraliselt üles öelda töötaja kohustuste rikkumise või tema töövõime vähenemise tõttu juhul, kui ülesütlemisele on eelnenud tööandja hoiatus.
Seadus ei määra hoiatuse andmise vormi ja korda, see jääb iga tööandja otsustada. Siinjuures tuleb aga silmas pidada, et tööandja peab olema vaidluse korral võimeline tõendama, et ta oli töötajat hoiatanud ning et töötaja oli hoiatuse tegemisest teadlik.
- Üksikasjad
Agne Narusk
Suur tööpuudus muudab riskirühmade väljavaated tööd saada nigelaks.
Kõige suuremaks takistuseks töökoha leidmisel peavad inimesed vanust, näitasid tööotsinguportaali Hyppelaud.ee poolt oma külastajate seas korraldatud küsitluse tulemused. Liigset noorust või vanemaealisust pidas töökoha leidmisel takistuseks suisa kolmandik vastajaist. Esimesel juhul kahtlevad tööandjad vastajate sõnul nende oskustes ja peavad kogemusi ebapiisavaks, teisel juhul tunnistavad tööotsijad ise, et nad peale oma seni tehtud töö muud ei oskagi.
Olen 28 aastat töötanud ühel töökohal ega soovi seal jätkata. Kuid uut töökohta pole võimalik leida, sest muud ma ei oska, kirjutas 56-aastane kõrgharidusega õpetaja. Minu põhitakistus töökoha leidmisel on vanus. 20 aastat noorem müüb paremini, vastas 53-aastane tööotsija.
Kui keskealised ja üle selle vastajad pelgasid, et nad ei ole suutelised end viima uuel erialal nõutavale tasemele, siis nooremad teadvustasid, et lisaks vähestele kogemustele muudab nende tööotsingud väga sageli raskeks asjaolu, et soovitakse töötada õpingute kõrvalt paindliku graafikuga või osalise tööajaga. Olen üsna noor, seega pole piisavalt (või nõutavat) töökogemust ja tavaliselt ka nõutavat eriharidust. Töö leidmist segab ka asjaolu, et soovin töötada kooli kõrvalt osalise koormusega ja seega ka paindliku graafikuga, kirjutas vastaja. Seda erisoovi pidasid suureks takistuseks ka väikeste laste emad.
Alaealisi ei taheta
Oma vanuse pärast on mures needki tööotsijad, kes on olude sunnil tööturule tulnud alaealisena. Põhiprobleem on see, et ma ei ole veel täisealine. Paljud tööandjad ei soovi alaealisi võtta, sest neil pole kogemusi, kirjutab noor tööotsija.
2008. aasta lõpus oli Eestis 9794 töötut vanuses 1624, üle 54-aastaseid töötuid aga 7911. Mõlemad kuuluvad tööturu riskirühmade alla ja kuulusid ka siis, kui majanduskriis veel riiki ei vaevanud. Hyppelaud.ee küsitlusele vastas üle-eelmisel nädalal 35 tööotsijat.
Kommentaar
Egle Pärn
Hyppelaud.ee arendaja
Silma jääb kõige põhjalikum CV
Kõige raskem on tööd leida neil, kel on väga spetsiifiline eriala ja ka töökogemus just sellega seotud: ajalooõpetaja, riigiameti siseaudiitor tööotsijad, kes küsitlusest silma jäid. Kui aga rahulikult järele mõelda, siis võib-olla on tööotsijal välja käia mõni aastatetagune koolitus või töökogemus, mis võiks kandideerimisel aidata?
Soovitan elulookirjelduses loetleda kõik oma töised oskused ja lühiajalised kogemused, sest just need võivad saada uue töökoha saamisel määravaks. Nii otsis hiljuti meie vahendusel töökohta noor, äsja kooli lõpetanud keskkonnaspetsialist. Tema CV oli lakooniline: kõrgharidus, see ja see kool ning aasta. Kui aga panime sinna kirja kõik tema varasemad töökogemused, tuli varsti esimene tagasiside asutuselt, kes eelistas teiste tugevate konkurentide kõrval palgata just nimelt teda. Hiljem selgus, et tema eeliseks olid just initsiatiiv, püüdlikkus, töötahe ning klientidega suhtlemise kogemus. Igal kogemusel ja oskusel on suur tähtsus. Ei maksa mõelda laadis ah, mis sest enam, tegin seda vaid kolm kuud.
Tagasiside tööpakkujatelt näitab sama: keskmine CV on oma üles-ehituselt liiga lakooniline. Ja kui selliseid laekub sada, siis juhtubki, et silma jääb vaid üks, see kõige põhjalikum.
Soovime avameelset foorumit
Küsitlusele vastanute arvamustest jäi kõlama vajadus foorumi järele, kus tööotsijad võiksid avameelselt jagada oma teadmisi, muljeid ja kogemusi tööandjate kohta, kes kipuvad kas tüssama või keda pole sootuks olemaski. Viimati mainitut näib juhtuvat rohkem, kui arvata oskame.
Minu ettepanek oleks luua töövahendusfirma kodulehele avalik foorum, vahest mõistlikum oleks registreeritud kasutajatele. Et ma ei peaks olema juba kolmas või kümnes tööotsija, kes astub sama reha peale, kuhu juba enne mind on mitu tööotsijat astunud ning astub ilmselt veel, kirjutab tööotsija. Ettepanek on ajendatud tõsiasjast, et töökuulutustes lubatu ja tegelikkus erinevad kui öö ja päev eelkõige just palga, töö-ülesannete ja töölepingu küsimustes.
Riskirühma töötud
2008. aastal käis tööturuametis:
töötuid vanuses 1624 aastat 9794 ehk 15,9%
55-aastaseid ja vanemaid 7911 ehk 12,9%
pikaajalisi töötuid 18 785 ehk 30,6%
noori pikaajalisi töötuid 5746 ehk 9,3%
Kokku oli riskirühma(desse) kuulujaid 37 526 ehk 61%.
Aasta jooksul käis end arvele võtmas kokku 61 485 inimest.
Allikas: tööturuamet
- Üksikasjad
Mirko Ojakivi
Kui seadust lähiajal ei muudeta, jääb statistikaamet alates juulikuust jänni.
Kui riigikogu ei muuda lähikuudel möödunud aasta lõpus vastu võetud ja 1. juulil jõustuvat töölepinguseadust, jääb statistikaamet aasta keskel jänni Eesti keskmise palga arvutamisega.
Kui praegu kehtivas palgaseaduses ja ka töölepinguseaduses on töötajate palku puudutavate andmete edastamine statistikaametile reguleeritud ja tegemist on suisa kohustusega, siis 1. juulil jõustuv uus töölepinguseadus mitte ainult ei võimalda ettevõtjatel töötajate palkade suurust puudutavate summade avaldamisest keeldumist, vaid lausa kohustab neid töötajate palku enda teada hoidma.
Statistikaameti peadirektori Priit Potiseppa sõnul on uut töölepinguseadust koostanud inimesed saanud tõenäoliselt hakkama inimliku eksitusega. Kuna probleemile saadi üsna vara jälile, jõutakse veel enne 1. juulit seadust muuta ja probleem kõrvaldada.
Riigil on kohustus
Kindlasti on riigi enda jaoks ülioluline koguda tööjõu kulukust puudutavaid näitajaid, sest see on kas või meie majanduse konkurentsi hoidmisel üks peamisi näitajaid. Kuid lõppkokkuvõttes on Eesti võtnud ka Euroopa Liidu ees kohustuse neid andmeid koguda, selgitas Potisepp.
Kuigi justiitsministeeriumis äsja valminud õiguslikust analüüsist selgus, et põhimõtteliselt võimaldab statistikaametil keskmise palga arvutamiseks vajalikke andmeid ettevõtete käest teada saada ka riikliku statistika seadus, oleks siiski tarvis palgasummade statistikaametile avaldamiskohustus uude töölepinguseadusesse sisse kirjutada.
Sotsiaalministeeriumi töösuhete poliitika juht Thea Treier teatas eile, et sotsiaalministeerium arutab tekkinud probleemi ja kujundab selle lahendamise kohta seisukoha lähiajal.
Vaher: praaki ikka juhtub
Riigikogu õiguskomisjoni esimehe Ken-Marti Vaheri sõnul on niivõrd suuremahuliste ja oluliste seaduste nagu seda on töölepinguseadus väljatöötamisel igasugune pisipraak vältimatu.
Kahju muidugi, et sellise olulise puuduse avastamine ei toimunud enne seda, kui seaduseelnõu riigikokku jõudis. Paraku ei juhtinud menetluse jooksul probleemile tähelepanu ka statistikaamet, lisas Vaher.
Endise justiitsministri sõnul on uue töölepinguseaduse vastuvõtmise järel seadusest avastatud veel teisigi pisivigu, kuid need on peamiselt tehnilist laadi. Näiteks on mõned seaduse paragrahvid vigaselt nummerdatud või on kirjavahemärgid vales kohas.
Kui mingil põhjusel siiski töölepinguseadust ei muudeta, katkeb suvel tööjõutasusid ja kulukust kajastava statistika kogumine, statistikaameti sõnul pole seejärel võimalik koostada riigile ühtki adekvaatset majandusanalüüsi.
- Üksikasjad
Toimetaja: Erik Rand
Meedias ilmunud väited selle kohta, nagu takistaks uue töölepinguseaduse jõustumine Statistikaameti tööd, ei vasta tõele, kuna riikliku statistika seaduse kohaselt peavad tööandjad jätkuvalt Statistikaametile palgaandmeid esitama.
Justiitsministeeriumi õiguspoliitika asekantsleri Urmas Volensi sõnul puudub uues töölepinguseaduses tõepoolest kehtiva palgaseaduse säte, mille kohaselt tööandja peab ilma töötaja nõusolekuta esitama andmed muuhulgas ka Statistikaametile, teatas ministeeriumi pressiteenistus.
"Siiski ei ole sisuliselt muutust õiguslikus olukorras, kuna riikliku statistika seadus sätestab, et riikliku statistilise vaatluse korraldaja nõudmisel on andmeesitajad kohustatud õigeaegselt esitama andmeid Vabariigi Valitsuse poolt kehtestatud ulatuses," ütles Volens.
"Andmete esitamise eest tasu ei maksta ning see säte kehtib ka tööandjate kohta," rõhutas Volens.
"Seega ei ole õige, et töölepingu seaduse jõustumisel midagi õiguslikus olukorras muutub ning et Statistikaametil ei ole võimalik enam oma tööd teha."
Lisaks juhtis Volens tähelepanu sellele, et riikliku statistika seaduse kohaselt on riigi- ja kohaliku omavalitsuse asutused riikliku statistilise vaatluse korraldaja nõudmisel kohustatud esitama andmeid, mida nad on kogunud oma tegevuse käigus, välja arvatud andmed, mida neil seadusega on keelatud avaldada.
"Muuhulgas laekuvad tööandja sotsiaalmaksu kohuse täitmisega seoses kõik palgaandmed Maksu- ja Tolliametile, seega võiks Statistikaamet tööaandjate poolt topeltandmete esitamise lõpetamiseks koguda palgaandmed Maksu- ja Tolliametist," selgitas Volens.
"Sellist meetodit st andmete võtmist teistest riiklikest andmekogudest, kus need niikuinii olemas on tuleks bürokraatia vähendamiseks kindlasti statistika kogumisel eelistatavaks pidada," lisas ta.
- Üksikasjad
Anu Ojasalu,
Eesti Töötukassa avalike suhete juht
Kui jään töötuks või tulen töölt ära (poolte kokkuleppel, omal algatusel), siis mida pean edasi tegema, seda praegu kehtiva seaduse alusel ja mida alates 1. juulist 2009?
Praegu kehtivad seadused:
~ Töötuskindlustushüvitise saamiseks on vaja end arvele võtta tööturuameti piirkondlikus osakonnas ja aktiivselt tegeleda tööotsingutega.
~ Vajalik on töötuskindlustusstaa peate olema töötuna arvele võtmisele eelnenud 36 kuu jooksul töötanud ja maksnud töötuskindlustusmakset vähemalt 12 kuud.
~ Töötuskindlustushüvitist saab juhul, kui töösuhte lõpetamise põhjuseks on koondamine, tähtajalise töö- või teenistussuhte lõpetamine tähtaja möödumise tõttu, tööandja pankrot, tööandjapoolne lepingutingimuste rikkumine, asutuse likvideerimine, mittevastavus tööle, katseaja ebarahuldavad tulemused või pikaajaline töövõimetus.
~ Töötuskindlustushüvitist ei ole õigust saada, kui lahkusite töölt omal soovil või poolte kokkuleppel, töö- või teenistuskohustuste rikkumise, usalduse kaotamise, vääritu või korruptiivse teo tõttu.
~ Töötuskindlustushüvitis määratakse 180 kalendripäevaks, kui teil on kindlustusstaai vähem kui 56 kuud ja 270 kalendripäevaks, kui teil on kindlustusstaai 56-110 kuud.
~ Töötuskindlustushüvitise suuruseks on sajal esimesel päeval 50 protsenti keskmisest töötasust 9 kuul, mis eelnesid kolmele viimasele kuule enne töötuksjäämist. Alates 101. päevast on hüvitise suuruseks 40 protsenti keskmisest töötasust.
Uue töölepinguseaduse kohaselt alates 1. juulist 2009 muutuvad punktid:
~ Töötuskindlustusehüvitis tõuseb esimesel sajal töötuse päeval 70 protsendile töötaja keskmisest töötasust ja alates 101. päevast 50 protsendile keskmisest töötasust.
~ Töötuskindlustushüvitist on võimalik saada ka töötajatel, kes lõpetavad töösuhte oma algatusel või kokkuleppel tööandjaga. Hüvitise suuruseks on sel juhul 40 protsenti töötaja keskmisest töötasust kogu töötuskindlustushüvitise saamise perioodi jooksul ja õigus hüvitisele tekib siis, kui viimase viie aasta jooksul on töötaja eest makstud töötuskindlustusmakset vähemalt 48 kuud.
~ Samuti pikeneb vanema rasedus- ja sünnituspuhkusel või lapsehoolduspuhkusel oldud aja võrra arvestusperiood, mille sisse nõutav 12 kuud kindlustusstaai peab jääma.
~ Töötuskindlustushüvitise alammäär tõuseb 50 protsenti eelmise aasta töötasu alammäärast.
Paberid, mis vaja kaasa võtta ja täita:
~ Töötuskindlustushüvitise saamiseks on teil vaja pöörduda tööturuameti kohalikku osakonda, seal end töötuna arvele võtta ning esitada avaldus hüvitise taotlemiseks.
~ Avalduse võib tööturuameti osakonda kaasa võtmiseks välja trükkida ka töötukassa kodulehelt.
~ Kaasa on vaja kindlasti võtta ka isikut tõendav dokument (pass või ID-kaart), töö- või teenistussuhte lõppemise põhjust ja aega näitav dokument (tööraamat, tööleping vms), tööandja tõend, kus on kuude kaupa välja toodud teile viimasel kolmel töötatud kuul välja makstud tasud ja kinnipeetud töötuskindlustusmaksed.
~ Tööturuamet saadab teie avalduse töötukassale ning töötukassa teeb 14 päeva jooksul arvates avalduse esitamisest otsuse, kas teil on õigus hüvitisele. Otsuse saate kätte tööturuameti piirkondlikust osakonnast.
~ Hüvitist hakatakse arvestama alates kaheksandast päevast pärast avalduse esitamist tööturuametile. Hüvitis makstakse pangaarvele 10. kuupäevaks.
Mis on töötuskindlustushüvitis ja mis on töötu abiraha millal ja kes neid saab, mis on nende erinevused?
Töötuskindlustushüvitis on töötuskindlustusega hõlmatud inimesele välja makstav hüvitis pärast töötuks jäämist uue tööotsingu perioodiks. Selle suurus sõltub inimese eelnevast sissetulekust. Töötuskindlustushüvitist rahastatakse töötajate poolt makstud töötuskindlustusmaksest.
Töötutoetus (vana nimega töötu abiraha) on riigieelarvest rahastatav toetus töötule, kellel ei ole õigus saada töötuskindlustushüvitist, kuid kes vastab töötutoetuse saamise tingimustele.
Töötutoetuse arvutamise aluseks on töötoetuse päevamäär 32,9 krooni.
Lehekülg 1448 / 1653