Artiklid

Erik Müürsepp

Kuigi asjata makstud koondamishüvitiste ku­lu nähti ette, lõpetas riigikontroll uurimine.

Seda, et tööturuameti ja töötukassa liitmine läheb koondamishüvitistega maksumaksjale miljoneid kroone maksma, nägi Eesti maksumaksjate liit (EML) ette juba eelmise aasta lõpul.

Vastavalt avaliku teenistuse seadusele maksti 261-le tööturuametis töötanud inimesele eelneva teenistuse lõppemise eest 9,8 miljonit krooni ehk keskmiselt üle 37 000 krooni töötaja kohta. Samad inimesed võeti sotsiaalministeeriumi ja töötukassa andmetel katkestuseta töölepinguga ühendasutuse palgale. Ometi kinnitas veel tänavu jaanuaris riigikogu sotsiaalkomisjoni esimees Heljo Pikhof, et „neile, kes lahkuvad teenistusest omal soovil ja sõlmivad töölepingu töötukassaga, koondamishüvitisi ei maksta”.

Et keegi hüvitise ja seejärel töö­tukassas töökoha saanutest oma hüvitise tagasi oleks maksnud, pole töötukassa avalike suhete juhi Erko Vanatalu sõnul teada.

EML-i juhi Lasse Lehise juuni alguses riigikontrollile esitatud palve selgitada, miks leidis aset selline maksumaksja raha raiskamine ja kuidas oleks saanud seda ennetada, sai vastuseks kõigest lubaduse juhtunut edaspidi arvestada. Mingit täiendavat auditeerimist riigikontroll selles asjas plaani. „Me ei esinda täitev­võimu ega seadusandlikku võimu ja seega ei ole ka riigikontrolli pädevuses millegi maksmise või mittemaksmise tagamine või selle selles valdkonnas otsuste tegemine,” teatas asutus. Siseministeerium aga lubab 2010. aasta jaanuaris politsei-, piirivalve­asutuste ning kodakondsus- ja migratsiooniameti ühendamisel järgida põhimõtet: kui töötaja on valinud koondamise, kaotab ta võimaluse asuda ühendametisse tööle.

Valitsus kinnitas tänasel istungil Töötukassa nõukogu ettepanekul kõrgemad töötuskindlustusmakse määrad selle aasta 1. augustist kuni 31. detsembrini, et töötukassa suudaks majanduslanguse ja uue koondamisregulatsiooni mõjul suurenevaid kulusid katta.

Töötukassa ettepaneku kohaselt tõsteti kindlustatu töötuskindlustusmakse määra 2,8 protsendini. Tööandja töötuskindlustusmakse määraks saab olema samal perioodil 1,4 protsenti töötuskindlustuse seaduses nimetatud summadelt. Selle aasta töötuskindlustushüvitiste kuluks prognoositakse 1, 867 miljardit, mis jaguneb prognooside kohaselt 57 475 inimese vahel.

Rahandusministeeriumi kevadise makroprognoosi riskistsenaariumi tingimustes ulatuvad Töötukassa kulud 2009. aastal hinnanguliselt rohkem kui kolme miljardi kroonini. Kui kindlustatu maksemääraks jääb 2 protsenti ja tööandja maksemäär jääks ühele protsendile, laekub töötuskindlustusmakseid 1, 5 miljardit, mis tähendab, et Töötukassal tuleb katta kulutustest 1,5 miljardit krooni reservidesse kogunenud vahenditest.

Uute maksemäärade kehtestamisel suureneb töötuskindlustusmaksete laekumine 452 miljoni krooni võrra ja Töötukassa netovara väärtus oleks rahandusministeeriumi riskistsenaariumi tingimustes 2009. aasta lõpuks 1,79 miljardit krooni.

Koos majanduslanguse ja töötuse kasvuga tõuseb oluliselt nii uute registreeritud töötute kui hüvitisesaajate arv. Rahandusministeeriumi kevadise makroprognoosi riskistsenaariumi järgi tõuseb sel aastal töötuse määr üle 13 protsendi ning töötute arvuks prognoositakse 91 500 inimest.

Tuuli Aug

Alates tänasest saavad ettevõtjad oma koondatud töötajatele hüvitist taotleda ID-kaardi abil, aasta lõpuks peaks valmima sama rakendus ka töötuks registreerimise ja töötutoetuse taotlemise jaoks.

Tänasest jõustuvat ja ettevõtjatele mõeldud uut e-teenust saab kasutada töötukassa veebilehel spetsiaalses rubriigis.

Alates homsest käivitub töötukassal teinegi uus teenus – kõik soovijad saavad töötukassa veebilehel ID-kaardi abil vaadata töötukassas enda kohta tehtud otsuseid.

ID-kaardi abil saab koondatud töötajatele koondamishüvitist taotleda inimene, kes on äriregistris määratud ettevõtte esindusõigusega isikuks. Teenuse kasutamiseks peab ta ID-kaardiga sisenema töötukassa kodulehele www.tootukassa.ee ja sealt valima rubriigi Koondamishüvitise taotlemine – e-teenus. Juhiseid teenuse kasutamiseks saab avalduse esitamise käigus.

Edaspidi on töötukassal plaanis e-teenusena pakkuda ka töötuna arvelevõtmiseks andmete esitamist, töötuskindlustushüvitise taotlemist, töötutoetuse taotlemist ja pankrotihüvitise taotlemist. Need e-teenused peaksid esialgsete plaanide kohaselt olema kasutusvalmis selle aasta lõpus.

17. detsembril 2008 vastu võetud ja 1. juulil 2009 jõustunud töölepingu seaduses (TLS) tegi seadusandja enne selle jõustumist vajalikke parandusi ja muudatusi, sealhulgas tööaja regulatsiooni puudutavaid. Samuti muutis Riigikogu töötuskindlustuse seaduses töötuskindlustushüvitiste regulatsiooni ja ravikindlustuse seaduses ning töötervishoiu ja tööohutuse seaduses töötajatele makstavate haigushüvitiste määrasid.

Erandid tööaja piirangutest

Töölepingu seaduse kohaselt ei tohi öötöötaja, kelle tervist mõjutab töökeskkonna ohutegur või töö iseloom, töötada rohkem kui 8 tundi 24-tunnise ajavahemiku jooksul (§ 50). Kokkulepe rohkem töötamise kohta on tühine. Samuti on tühine kokkulepe, mille kohaselt öötöötaja on kohustatud töötama keskmiselt rohkem kui 8 tundi 24 tunnise ajavahemiku jooksul 7-päevase arvestusperioodi kohta.

Seadus lubab öötöö piirangutest teha erandeid. Neid võib teha töölepingu või kollektiivlepinguga tööaja direktiivi 2003/88/EÜ artikli 17 lõikes 3 nimetatud juhtudel ning tingimusel, et töötamine ei kahjusta töötaja tervist ja ohutust ning tööaeg ei ületa keskmiselt 48 tundi 7-päevase ajavahemiku kohta kuni 4-kuulise arvestusperioodi jooksul.

Direktiivi artikkel 17 lõige 3 lubab erandeid, kui töötaja töö- ja elukoht või tema erinevad töökohad asuvad üksteisest kaugel. Piirangust võib kõrvale kalduda turvamis- ja järelevalvetoimingute puhul, mis nõuavad vara ja isikute kaitseks pidevat kohalolekut – eriti turvameeste ja majahoidjate või valvetöötajate puhul.

Samuti on erandid lubatud tegevuste puhul, mis nõuavad teenuse või tootmise pidevat jätkumist, eriti ravi või hooldamisega seotud teenused, mida osutatakse haiglates või samalaadsetes asutustes, kaasa arvatud arstide töö koolitusel, hooldekodudes ja vanglates; sadama- või lennuväljatöö; ajakirjandus, posti- ja telekommunikatsiooniteenused; kiirabi, tuletõrje ja kodanikukaitseteenused; gaasi, vee ja elektrienergia tootmine, edastamine ja jaotamine; jäätmevedu; tööstusharud, kus tööd ei saa tehnilistel põhjustel katkestada; teadus- ja arendustegevus; põllumajandus; reisijateveoga seotud tööd.

Lisaks nimetatutele võib erandeid kohaldada seal, kus on ette näha tegevuse aktiviseerumist – eriti põllumajanduses, turismis, postiteenuste osutamisel. Lisaks lubab direktiiv teha öötöö piirangust erisusi direktiivi 89/391/EMÜ artikli 5 lõikes 4 kirjeldatud asjaoludel ja õnnetusjuhtumite või ähvardava õnnetuste ohu korral.

Töölepingu seadus näeb ette minimaalse igapäevase järjestikuse puhkeaja, mis seadusemuudatuse tulemusel lühenes 12 tunnilt 11 tunnile (§ 51). Igapäevase puhkeaja nõudest on võimalik teha erandeid kollektiivlepinguga. Erandeid saab teha sarnaselt öötöö eranditega tööaja direktiivi artikli 17 lõikes 3 nimetatud juhtudel ning tingimusel, et töötamine ei kahjusta töötaja tervist ja ohutust.

Veel võib erandina igapäevast puhkeaega jagada osadeks töölepingu või kollektiivlepinguga tööaja direktiivi artikli 17 lõigetes 3 ja 4 nimetatud juhtudel ning tingimusel, et ühe puhkeaja osa kestus on vähemalt 6 järjestikust tundi ja töötamine ei kahjusta töötaja tervist ning ohutust. Nimetatud erandit saaks näiteks kasutada põllumajanduses või raudteeveol, kus töötajate tegevus on katkendlik, kuna nad veedavad tööaja rongides või on seotud vedude sõiduplaaniga ning liikluse pidevuse ja korrapära tagamisega.

Töölepingu seaduse järgi on tööandja kohustatud ette nägema vähemalt 30-minutilise tööpäevasisese vaheaja, kui tööpäeva kestus on pikem kui 6 tundi (§ 47). Vastavalt tööaja korralduse reeglitele ei arvestata tööpäevasiseid vaheaegu tööaja hulka – välja arvatud juhul, kui töö iseloomu tõttu ei ole võimalik vaheaega anda ning tööandja loob töötajale võimaluse puhata ja einestada tööajal.

Töötuskindlustushüvitiste maksmine

Riigikogu muutis töötuskindlustushüvitise maksmise süsteemi töösuhte lõpetamisel poolte kokkuleppel ja töötaja algatusel. 17. detsembril 2008 vastu võetud seaduse sätted nägid uudsena ette õiguse saada töötuskindlustushüvitist ka nn vabatahtliku töötuse korral. Omal soovil või poolte kokkuleppel töölt lahkunutele töötuskindlustushüvitise maksmine lükkus edasi kuni aastani 2013. Võrreldes seni kehtinud õigusega ei muutu töötaja või teenistuja soovil või poolte kokkuleppel töölt või teenistusest lahkunute jaoks midagi. Muudatus tagab töötukassa jätkusuutlikkuse ja vahendite olemasolu tööandja algatusel töö- või teenistussuhte lõpetanutele töötuskindlustushüvitiste maksmiseks.

Majanduslanguse ja kiirelt kasvava töötuse tõttu isegi maksimaalse võimaliku maksemäära rakendamise tingimustes töötukassa varade mahust pikemas perspektiivis ei oleks piisanud, et katta lisaks tööandja algatusel töö- või teenistussuhte lõpetanutele hüvitise maksmise kuludele ka omal soovil või poolte kokkuleppel töölt või teenistusest lahkunute hüvitisi. Prioriteet on tagada maksete jätkumine töötajast või teenistujast sõltumatu töökaotuse korral ning lükata omal soovil või poolte kokkuleppel töö- või teenistussuhet lõpetavate töötajate kohta käivat muudatust edasi majanduskasvu ning töötuskindlustusvahendite mõistliku varu taastumise perioodi.

Alates 2013. aastast poolte kokkuleppel või omal soovil töö või teenistussuhte lõpetanute töötuskindlustushüvitise määraks saab 40% keskmisest kuutöötasust kogu hüvitise saamise perioodi vältel. Võrreldes 17. detsembril vastu võetud seadusega ei muutu poolte kokkuleppel või omal soovil töö- või teenistussuhte lõpetanute töötuskindlustushüvitise määr, sellele sihtgrupile töötuskindlustushüvitise maksmine lükkub lihtsalt edasi kuni aastani 2013.

Varem kehtinud kujul säilib töötuskindlustuse seaduse norm, mis sätestab töötuskindlustushüvitise määrad, milleks on esimesel 100 hüvitise saamise päeval 50% keskmisest kuutöötasust ja alates 101. päevast kuni 360. päevani 40% keskmisest kuutöötasust. Võrreldes 17. detsembril 2008 vastuvõetud seadusega väheneb töötuskindlustushüvitis esimesel 100 päeval 70%-lt 50%-le ning alates 101. päevast kuni 360. päevani 50%-lt 40-le%.

Tööandja haigushüvitis

Riigieelarve tasakaalu parandamiseks vähendatakse töötajate hooldushüvitisi vastavalt ravikindlustuse seaduse muudatusele alates 1. juulist 2009 seniselt 100%-lt 80%-le ja alates 9. päevast haigushüvitisi seniselt 80%-lt 70%-le.

Alates 2009. aasta 1. juulist maksab tööandja vastavalt töötervishoiu ja tööohutuse seaduse muudatusele töötajale haigestumise või vigastuse korral hüvitist 4. kuni 8. päeva eest kavandatud 80% asemel 70% töötaja keskmisest töötasust.

Nimetatud muudatustega soovib seadusandja vähendada riigieelarve kulusid hinnanguliselt u 110 mln krooni võrra, millest hooldushüvitiste vähendamine moodustab u 39 mln krooni ja haigushüvitiste vähendamine u 71 mln krooni.

Eesti Ametiühingute Keskliit (EAKL) hindab tänast Töötukassa nõukogu otsust töötuskindlustuse maksemäärade tõstmise kohta valitsuse kavana võtta töötajate taskust aasta lõpuni 300 miljonit krooni, et hoida tasakaalus avaliku sektori eelarve.

Valitsuse ja tööandjate toel (4 poolthäälega) otsustas Töötukassa nõukogu täna teha valitsusele ettepaneku tõsta alates 1. augustist töötuskindlustuse maksemäär seadusega lubatud maksimumini: tööandjale 1,4% palgafondist ja töötajale 2,8% palgast. Ametiühingute ettepanekut tõsta vaid tööandjate maksemäära toetasid 2 nõukogu liiget.

Töötukassa arvutuste kohaselt on hädavajalik tõsta vaid tööandjate maksemäära, sest alates 1. juulist võtab Töötukassa osaliselt üle tööandjate kohustuse maksta koondamishüvitisi. Prognoosi kohaselt kulub selleks tänavu teisel poolaastal ligi 430 miljonit krooni ning 2010. aastal lõpeb tööandjate fondis raha. Töötajate maksmäära tõstmiseks Töötukassa vajadust ei näe, sest uus töölepingu seadus ei suurenda Töötukassa väljamakseid töötajate sihtfondist.

EAKL esimehe Harri Taliga sõnul veeretab töötajate maksemäära tõstmine põhjendamatult maksukoormuse tavalistele töötajaile. „Teatavasti kõrgepalgalised ministrid, riigikogu liikmed ja ettevõtete juhid töötuskindlustusmakset ei maksa,” märkis ametiühingujuht. „Samas on valitsus kategooriliselt keeldunud isegi arutamast tulumaksu tõstmist, mis oleks solidaarne, aus ja õiglane samm.”

EAKL leiab, et valitsuse soov tõsta ilma vajaduseta töötajate maksukoormust on vastuolus töötuskindlustuse seadusega ja süvendab majanduskriisi veelgi, vähendades sisemaist tarbimist.

Praegu on töötuskindlustuse maksemäär töötajaile 2% ja tööandjaile 1%.

Lisainfo:
Harri Taliga, EAKL esimees, tel 64 12 800
Siiri Rebane, EAKL infojuht, tel 64 12 808, 58 19 04 00