Artiklid

Tihti esineb segadust, kui palju ja millise ajavahemiku järel peab tööandja hüvitama töötaja uuenenud prilliretsepti. Jurist selgitab.

Tööinspektsiooni töökeskkonna konsultant Mari-Liis Ivask selgitab, et prillide hüvitamist reguleerib määrus "Kuvariga töötamise töötervishoiu ja tööohutuse nõuded". Kui täidetud on teatud tingimused, siis tööandja peab prillide ostmisega seotud kulud kinni aitama maksta.

Millised need tingimused on?

Nii peab see töötaja töötama vähemalt poole oma tööajast kuvariga, st üle nelja tunni tööpäevas või üle 20 tunni nädalas. Loomulikult peab tervisekontrollis selguma, et ta üldse vajab prille kuvariga tööks.

Kõige olulisem tingimus on aga see, et tervisekontrollis peab selguma et töötaja nägemisteravus on muutunud ja ta vajab seetõttu uusi prille.

Oluline on teada seda, et samas hüvitamise määra ei ole õigusaktides kirjas.

Tavapäraselt on pandud prillide hüvitamine paika ettevõtte sisemiste reeglitega. Näiteks on määratletud hüvitamiseks rahaline piir või protsent koguhinnast. Tihti jääb see siiski alla prillide tegeliku kogumaksmuse ja tööandja seega hüvitab vaid osa sellest.

Prillide maksumuse hüvitamine ei tohi aga oleneda töösuhte pikkusest ega sellest, kas nägemisteravus on vähenenud just selle tööandja juures. Prillihüvitist on õigus saada ka täiesti uuel töötajal, kui need on kuvariga töötamiseks vajalikud.

Allikas: Tööelu.ee

Toimetaja Aive Mõttus

Lugeja küsib:
Alustasime just ettevõttega ja hakkasime tegema riskianalüüsi. Mõtlesime seda teha keskkonnas www.tööbik.ee. Kas tööinspektorid aktsepteerivad Tööbikus tehtud riskianalüüsi või peab veel midagi eraldi vormistama?

Vastab Apo Oja, tööinspektsiooni peadirektori asetäitja:

Kahtlemata aktsepteerivad tööinspektorid Tööbik.ee portaalis tehtud riskianalüüsi.

Ettevõtte riskianalüüs on väga oluline, sest see aitab luua ja hoida head töökeskkonda, kus on tagatud inimeste ohutus ja töötajate tervis on hoitud.

Riskianalüüsis tuleb kaardistada kõik töötajaid ohustavad riskid, neid tuleb asjakohaselt ja õiglaselt hinnata ning määratleda riskide maandamiseks vajalikud tegevused. Riskide hindamise tulemustest tuleb kindlasti töötajatele teada anda. Siis saavad ka töötajad pöörata ohukohtadele suuremat tähelepanu, et nende realiseerumist ära hoida.

Riskianalüüsi tuleb hoida ajakohasena. Kui peaks juhtuma tööõnnetus või toimuvad suuremad muudatused (näiteks võetakse kasutusele uued masinad vm) tuleb ka riskianalüüs üle vaadata ja seda vajadusel täiendada.

Tööandja võiks riskianalüüsi koostamisse kaasata võimalikult laia ringi eksperte organisatsiooni seest. Kui enda teadmisi jääb väheks, võib kaasata ka väliseksperte. Kindlasti tuleb lähtuda põhimõttest, et riskianalüüs koostatakse selleks, et töökeskkond ettevõttes oleks hea, ei juhtuks õnnetusi ning töötajate tervis oleks hoitud, mitte selleks, et oleks midagi tööinspektsioonile esitada.

Maksu- ja tolliameti (MTA) andmetel oli möödunud aasta neljanda kvartali mediaanväljamakse 870 eurot, aastane mediaan oli 716 eurot.

Töötajatele tehtud väljamaksete summa kasvas aastaga 369,3 miljonit eurot 6,7 miljardi (6 691 227 456) euroni. Mediaanväljamakse kasvas 2015. aasta neljanda kvartaliga võrreldes 57 euro võrra ehk 813 euro asemel 870 euroni kuus. Aastane mediaan kasvas 2015. aasta 663 eurolt 716 euroni 2016. aastal.

Väljamakseid tehti 2016. aasta neljandas kvartalis 554 164 inimesele, mida on võrreldes 2015. aasta neljanda kvartaliga 3100 võrra vähem.

Mediaanväljamakse tähistab summat, millest suuremaid ja madalamaid väljamakseid oli võrdselt. MTA kvartaalsete väljamaksete statistika sisaldab palka ja muid tulumaksuga maksustatavaid tulusid, mida tööandja deklareerib tulu- ja sotsiaalmaksu deklaratsiooni lisas 1 koodidega 10,12,13 ja 15. Selle hulka ei kuulu koondamishüvitised.

Oluline on tähele panna, et statistikaameti (SA) ja MTA andmed väljamaksete kohta ei ole võrreldavad. Kolm peamist erinevust metoodikate vahel on järgmised:

1. Tasuliigid – SA avaldab keskmist palka, mis sisaldab järgmisi tasuliike: aja- ja tükitöö tasu, puhkusetasu, mitterahaline ehk loonustasu, ebaregulaarsed preemiad ja lisatasud. MTA ei avalda keskmist palka, vaid isiku kohta tehtud erinevaid väljamakseid, mis on seotud töösuhtega.

2. Ajaline nihe – SA andmed on tekkepõhised, MTA andmed kassapõhised. Näiteks augustis teenitud palk läheb SA arvestuse kohaselt augusti arvestusse, ent MTA arvestuses septembrisse, millal see välja makstakse. Samuti juhul, kui töötajale makstakse välja korraga kahe kuu palk (või palk ja puhkuseraha), kajastub see SA palgastatistikas tekkepõhisuse tõttu õigesti, kuid MTA andmete järgi sai töötaja kätte tavapärasest kaks korda suurema väljamakse.

3. Töötajate arv – osalise ja täistööajaga töötajate palga võrdlemiseks taandab SA töötajate arvu täistööajale. Täistööajale taandatud töötajate keskmine arv arvutatakse: täistööajaga töötajate arv + osalise tööajaga töötajate arv, arvestatud proportsionaalselt töötatud ajaga (nt kaks poole koormusega töötajat arvestatakse ühena). Brutokuupalkade kogusumma jagatakse täistööajale taandatud töötajate keskmise arvuga. MTA võtab arvesse kõik inimesed, kellele on tehtud väljamaksed, sõltumata kas väljamakse on inimesele tehtud täistööaja või osalise tööaja eest. MTA andmetes on töötajate arv kasvav, st iga tööturul käinu on arvel, sõltumata tööturul veedetud ajast (nt kas 1 kuu või 12 kuud). Andmete aluseks on maksudeklaratsiooni TSD lisa 1 (väljamaksed koodiga 10,12,13,15), deklareeritud väljamaksete kogusumma jagab MTA inimeste arvuga, kellele väljamakseid on tehtud.

2. märts 2017

Valitsus leppis tänasel kabinetinõupidamisel kokku muudatustes, mis lootuste järgi toetavad lapsevanemate töö ja pereelu ühitamist ning lapse eest hoolitsemise võrdsemat jagamist ema ja isa vahel.

„Soovime anda peredele rohkem otsustusõigust oma töö ja pereelu planeerimisel,” ütles sotsiaalkaitseminister Kaia Iva sotsiaalministeeriumi teatel.

„Poliitika kujundamisel on oluline arvestada lapsevanemate vajaduste ja soovidega tööd ja pereelu ühitada. Paindlikum süsteem motiveerib ka isasid rohkem pereelus osalema, mis loomulikult tugevdab peresuhteid ja lapsed kasvavad seega õnnelikumas keskkonnas. Samuti, kui vanemal on võimalus lapse kõrvalt näiteks kodus töötada, peab ta saama seda muretult teha.”


Mõlemad vanemad saavad lapsega kodus olla kaks kuud

Plaanis on liita senised rasedus- ja sünnituspuhkus, isapuhkus ja lapsehoolduspuhkus ning luua ühtne vanemapuhkus, mida vanemad saavad kasutada kuni lapse kolmeaastaseks saamiseni. Seejuures liidetakse ka sünnitushüvitis, isapuhkuse tasu ja vanemahüvitis ning osa vanemahüvitisest reserveeritakse kasutamiseks vaid emale ja osa isale. Isale on mõeldud üks kuu vanemahüvitisest, mis lisandub praegusele umbes 18 kuu pikkusele vanemahüvitise perioodile ning isa saab kasutada oma osa paindlikult kogu vanemapuhkuse perioodil.

Enamik vanemahüvitisest on endiselt vanemate vahel jagatav ja see jääb pere otsustada, kumb vanematest puhkust ja hüvitist kasutab,“ ütles minister Iva. „Oluliseks muudatuseks on ka see, et kahe kuu vältel saavad vanemad puhata ja kasutada hüvitist ühiselt, samuti on võimalik vanemahüvitise saamist kolme aasta jooksul katkestada ja taasalustada.”

Plaanis on muuta vanemahüvitise maksmise valemit nii, et vanemahüvitise saamise ja samaaegse tulu teenimise korral ei vähendata hüvitist, kui tulu jääb alla pooleteistkordse keskmise palga (2018. aastal umbes 1500 eurot). Sealjuures säilib vanemahüvitise saajale alati vähemalt pool talle määratud vanemahüvitisest ega vähendata hüvitist alla vanemahüvitise määra (2018. aastal 470 eurot). Praeguse süsteemi kohaselt vähendatakse vanemahüvitist juba siis, kui inimene teenib samal ajal lisatulu rohkem kui 430 eurot kuus.

„Kuna enamik vanemaid soovib vanemahüvitise kõrvalt töötada pigem madalama töökoormusega, vastab selline lähenemine vanemate ootustele tööturul osaleda. Samuti väheneb risk, et vanemahüvitist vähendatakse olukorras, kus vanem pole lapse kõrvalt töötanud, vaid on saanud tagantjärele ühekordset preemiat, toetust või muud sotsiaalmaksuga maksustatavat tulu,” ütles minister Iva.

Üle pooleteisekordse keskmise töötasu teenivate vanemate hüvitis väheneb vähehaaval sõltuvalt teenitava tulu suurusest, ent ka nende hüvitis on uue valemi korral oluliselt suurem kui praegu.

Toimetaja Kaja Koovit
majandustoimetuse juhataja

Rahandusministeerium saatis kooskõlastusringile eelnõu, mis vähendab tööandjate maksukoormust töötajate majutamisele ja transpordile. Lisaks leevendatakse vabatahtlike lähetuste väljamaksete maksustamist. Muudatused peaksid jõustuma juba juulist.

Rahandusminister Sven Sesteri sõnul on tööturg muutunud ja tööandjatel on töötajaid aina raskem leida ning seetõttu tuleb tööandjatel lubada pakkuda töötajale maksuvabalt igapäevast transporti töö ja kodu vahel või majutusvõimalust, kui igapäevane sõitmine ei ole otstarbekas.

Eelnõuga vähendatakse rahandusministeeriumi teatel tööandjate maksukulu töötajate majutamisele ja transpordile. Tööandjale antakse võimalus töötajate majutuskulusid maksuvabalt katta, kui majutus on vajalik tööandja ettevõtlusele, kulud mahuvad seadusega etteantud piirmäärade sisse, töötaja elukoht on vähemalt 50 km kaugusel töökoha asula piirist ja töötajal ei ole oma tööpiirkonnas eluaset.

Kui töökoht on Tartus või Tallinnas, siis saab seal majutamist maksuvabalt hüvitada 200 euro ulatuses ühes kuus, mujal 100 euro ulatuses. Kaubandus-tööstuskoda selgitas, et kui töötaja elab Türil, kuid tema töökoht on Tallinnas, siis saab tööandja maksuvabalt tasuda tema Tallinnas majutamise kulud kuni 200 euro ulatuses.

Veel täiendatakse töötajate transpordi maksustamise erisoodustusena käsitlemise reegleid. Enam ei käsitleta tööandja kulusid töötajate transpordile erisoodustusena, kui transport on korraldatud bussiga (M2 või M3 kategooria sõiduk). Samuti võib tööandja maksuvabalt töötaja transpordi eest, kui töötaja elukoht asub vähemalt 50 kilomeetri kaugusel asula piirist, kus paikneb töökoht. Muudatusega täpsustatakse, et transpordikulu katmine maksuvabalt peab lähtuma tööandja ettevõtluse vajadustest.

Eelnõuga muudetakse ka vabatahtlikele tehtavate väljamaksete maksustamist. Tulumaksusoodustusega mittetulundusühingute ja sihtasutuste nimekirjas olevatele ühingutele antakse võimalus maksta ühingu tegevuses osalevale vabatahtlikule ühingu heaks välismaal ülesannete täitmise eest maksuvabalt summa, mis on võrdne välislähetuse päevaraha maksuvaba piirmääraga.

Eelnõuga täpsustatakse, et Euroopa Liidu struktuuritoetustest makstavaid stipendiume ei maksustata sarnaselt sõidu- ja majutustoetusega tulumaksuga.