Artiklid

Toimetas: Romet Kreek, majandustoimetuse reporter
ärileht.ee

CV Keskus.ee värske küsitlus näitab, et iga neljas Eesti töövõtja teeb ületunde nende eest tasu saamata.

„CV Keskus.ee poolt hiljuti korraldatud küsitlus näitab, et pea pooled (45,1%) Eesti töötajatest teevad ületunde ning neist omakorda umbes pooled (42,5%) ei saa tehtud ületundide eest lisatasu,“ ütles CV Keskuse Baltikumi kommunikatsioonijuht Henry Auväärt. „Võrreldes kahe aasta taguse küsitluse tulemustega, on siiski ületunde tegevate töötajate arv veidi vähenenud – 2014. aasta septembris korraldatud küsitluse andmetel tegi toona ületunde 63,4% vastanuist, neist 56,6% tasuta.“

„Arvestades kasvava tööjõupuudusega, võib lähiaastatel tööandjate poolne surve lisatööle tugevneda. Töökäte puudumisel tehakse ettevõtetes ümberkorraldusi eesmärgiga muuta töökorraldust efektiivsemaks, kuid tööjõupuudus tõstab ka olemasolevate töötajate töökoormust,“ lausus Henry Auväärt.

Ületunnitööle on kõige avatumad noored, alla 29-aastased töövõtjad, kes küsivad tehtava lisatöö eest ka tunduvalt julgemalt tasu – tervelt 67,1% kuni 29-aastastest töötajatest väitsid, et nende tehtud ületunnid on tasustatud. „Huvitava tendentsina on ületundide tasustamises märgata ka soolist lõhet, kus mehed on ületunnitööle veidi avatumad kui naised, kuid küsivad samas selle eest ka tunduvalt julgemalt lisatasu – ületunnid tasustatakse 63,5%-l meestest ja 52,2%-l naistest,“ lisas Henry Auväärt.

Kuigi sa oled kindlasti üks ülitubli töötaja ja pingutad parimate tulemuste nimel palju, siis võid aeg-ajalt tunda, et seda ei väärtustata piisavalt. Veel enam - sind ei austata. Ehk saad aga ise midagi ära teha selleks, et inimesed sinusse autoriteetsemalt suhtuksid?

1. Ära lõika isiklikku elu enda päevaplaanist välja!

Tead ju ütlust, et tee asja pühendumusega või ära tee seda üldse? Just, absoluutselt õige, ent kas pead selle väite tõestamiseks olema see, kes alati kõige viimasena töölt lahkub? Kohe kindlasti mitte! Kogu nutikus seisneb aja planeerimises.

"Paljud uued töötajad tunnevad kohustust panustada kõik ja rohkemgi veel enda töösse, et tublidena silma paista ning teevad tööd tihti ka öösiti," kirjeldab IT-valdkonna juht. "Ent kahjuks muster näitab, et aasta pärast lahkuvad need tublid inimesed töölt, sest nad on lihtsalt läbi põlenud ja pole leidnud aega isiklikuks eluks."

Kaitse end taolise läbipõlemise eest ja suhtu isiklikku ellu samasuguse kirega nagu enda töösse. See on lõppude-lõpuks tervislikum!

2. Oska öelda "ei"!

Kuigi sa tahaksid olla maailma parim ja abivalmiv inimene, ära kuluta enda aega asjadele, mis on kergesti leitavad näiteks Googlest. Ka mõne lisainformatsiooni otsimiseks kulub oma aeg. Ütle viisakalt, ilma nähvamata, et täpsema kirjelduse leiab kindlasti internetist otsides ja sul pole hetkel selleks endal aega.

3. Ära võta omaks töökaaslaste isikuomadusi

See puudutab tegelikult nii iseloomu kui ka riietust. Kui sa oled loomult tagasihoidlik ja ei armasta end palju meikida, siis ei pea sa seda ka sulandumise mõttes tegema. Ja vastupidi.

Seda on küll lihtne öelda, aga jää iseendaks. Ära muuda enda huumorisoont, sõnakasutust ja olemust, sest üks hea tiim vajab erinevate isikuomadustega inimesi. Kuigi esmapilgul võid tunda end häbelikult erinevana, on sind põhjusega ju tööle võetud. Üks peabki olema kriitik, teine kunstnik, kolmas kaasaelaja ja neljas otsekohene. Nii et jää viisakuse piirides alati iseendaks. Elu on liiga lühike, et kedagi teist mängida!

4. Koosolekul istu ringi sisse!

Ära konuta kusagil lauast eemal ja hoia kohti "tähtsate inimeste" jaoks - mine koosolekule, võta enda koht sisse - sina oled samaväärselt teistele mõnusat diivanikohta ära teeninud ning sinu ideed pole halvemad kui teiste omad. Seisa enda eest.

5. Õpi olema verbaalne kana.

õigesti! Ehk räägi oma jutt lõpuni, mis iganes või kes iganes sellele vahele segada ka ei tahaks. Hoia selget häält ja tee lühikesi pause. Isegi, kui ruumis viibib keegi, kes sinu mõtteavaldusi tähtsaks ei pea. Mõtle presidendi debatile - sinu eesmärk selgelt, kiirelt ja täpselt enda mõte välja öelda.

Allikas: Refinery29.com

Eleen Laasner,
reporter

Küsimus „Kus sa näed ennast viie aasta pärast?“ ei tundu väga konksuga just olevat, aga sellele vastamine võib anda su tööintervjuu õnnestumisele hoogu juurde või teha hetkega maatasa kõik eelneva, millest oled rääkinud.

Selle populaarse küsimuse eesmärk on teha selgeks, kas kandideerija otsib lihtsalt tööd või tahab ta teha karjääri ja siduda oma tuleviku väljavaateid uue töökohaga, kirjutas Business Insider. Samuti annab see aimduse, kas tööotsija soovid ja plaanid on reaalsed.

Tööpakkujale annab küsimus ka ülevaate sinu tööeetikast, suhtumisest ja aususest ning sinu vastuse põhjal saab tööandja teada, kas oleksid firmale kasulik ka pikas perspektiivis.

Mõned variandid, mida tööandjad tegelikult „Kus sa näed ennast viie aasta pärast?“ küsimuse all mõtlevad:

1.Nad tahavad teada, kas oled oma vastuse mõtestanud. Ära jää selle koha peal toppama, vaid näita, et sul tõesti on tuleviku suhtes mingid ootused. Samas aga anna märku, et oled paindlik ja karjäär ei pea minema nii nagu praegu ette kujutad. Kõik teavad, et plaanid võivad muutuda, seega mõtle välja mingi siht ja anna ka mõista, et see ei pea nii minema, kui pole võimalik.

2.Nad tahavad ühtpidi hullu, aga teistpidi realisti. Ära lenda peale liiga optimistlikult ja suurte plaanidega. On normaalne mainida mõnda ametisisest positsiooni kõrgendamist, aga kohe direktoris saamise plaani letti käimine pole hea mõte, eriti kui oled alustamas firma madalaimalt ametikohalt.

3.Nad tahavad kuulda, et oled nõus endast kõik andma, enne kui hakkad palgakõrgendusele lootma. Personalijuht ei taha kuulda, et ootad juba kõrgemale ametipostile jõudmist järgmise aasta jooksul ja oled siis juba sobiv inimene oma bossi töökohale. Kellegi teise karjääri ähvardamine pole hea tava. Seega anna mõista, et enda ülestöötamine võtab aega ja palju pingutust, aga oled selleks valmis.

4.Nad tahavad veenduda, et oled veel ka viie aasta pärast samas firmas. Asutused panevad hulga raha ja tööjõudu selle alla, et leida uusi töötajaid ning neid koolitada. Nad ei taha, et kahe aasta pärast oma uute teadmistega kuskile mujale tööle asuksid. Seega ära ütle, et näed viie aasta pärast ennast hoopis muu ameti peal ja teises firmas – isegi, kui tegelikult nii plaanid.

5.Nad tahavad teada, kuidas firma ja uus ametikoht sinu pikaajaliste eesmärkidega kokku sobib. Jäta meelde, et eelkõige pead ikkagi rõhutama selle ametiposti olulisust, millele parasjagu kandideerid. Ütle, et sinu eesmärk on sel samal ametil saada nii heaks kui võimalik ja see on ka firmale kasulik. Räägi ka, kuidas oled nõus koos firmaga kasvama. Kui tahad eriti täpselt vastata, siis küsi enne, mida nemad uuelt töötajalt eeldavad ja vasta nende plaani järgi.

Eleen Laasner,
reporter

Rahandusminister Sven Sester kinnitas eile 2017. aasta eelarve tutvustamisel, et järgmisel aastal on oodata pensionitõusu.

Pensionid kasvavad koos palkadega. Pensionideks on eelarves ette nähtud kokku 1,67 miljardit eurot. «Keskmine vanaduspension tõuseb 20 euro võrra 416 eurole ja jääb ka tulevikus maksuvabaks,» ütles Sester. Ta lisas, et üksi elavatele pensionäridele maksab riik täiendavat toetust 115 eurot aastas. Viimane on täiesti uus toetusskeem, mis rakendub järgmisest aastast.

Sester kinnitas, et ka haigekassa võimalused kasvavad tuleval aastal 66 miljoni euro võrra 1,09 miljardi euroni, sest palgad ja palkadelt makstava sotsiaalmaksu laekumine kasvab. «Väited, et sotsiaalmaksu langetamine vähendab haigekassa sissetulekuid, on eksitavad ja asjatundmatud, sest seaduses on kompensatsioonivalem, mis tagab, et maksumuutused haigekassa sissetulekuid ei mõjuta,» lisas ta. Lisaks sellele saab järgmisel aastal hoo sisse euroraha toel esmatasandi tervisekeskuste rajamine.

Tervemate eluviiside toetamiseks on riigikogu menetluses eelnõu, mille kohaselt saab alates 2018. aastast tööandja töötaja tervise edendamise alla panna 400 eurot aastas, ilma et see loetaks erisoodustuseks.

Maiken Mägi

«Meie ettevõttes on palju vanemaealisi tootmistöötajaid, kes kurdavad lihaspingete, väsimuse ja valu üle. Kuidas saaksime nende töötajate olukorda paremaks muuta?» küsib lugeja.

Vastab tööinspektsiooni töökeskkonna konsultant Mari-Liis Ivask.

Tööandja peab kujundama töökoha ja töö konkreetsele töötajale sobivaks, arvestades tema vajadustega. Vanemaealiste puhul kiputakse arvama, et nende oskused ja võimekus on langenud. Tõsi, eaga kaasnevad teatud muutused, kuid samas on vanemaealised oma oskuste, kogemuste ja tahte poolest väga vajalikud.

Vananedes väheneb inimese aeroobne võimekus, liigesliikuvus ja lihasjõud ning vastupidavus. See tähendab, et tööandjal tuleks läbi mõelda, kuidas tööd muuta nii, et see ei oleks töötaja kehale liiga koormav. Hea oleks, kui töötaja saaks ise valida oma töötempo, töös oleks sagedasi lühikesi pause taastumiseks ning üldiselt vaba aega taastumiseks.

Võimalikult palju peaks vältima sundasendeid ja ühesuguseid korduvaid liigutusi. Töökoht võiks soodustada liikumist, mida saab teha näiteks tööülesannete vaheldamise abil. Selliselt saab vähendada ka sundasendite ja -liigutustega seotud probleeme.

Samuti tasub mõelda, kas töövahendid on konkreetse tööülesande ja kasutaja jaoks sobivad (hea haardega, vajadusel reguleeritavad). Olenevalt töölõigust võivad abiks olla ka tehnilised abivahendid. Näiteks raskusi saab teisaldada erinevate vahendite abil, et vähendada füüsilist koormust. Tähtis roll on ka töötajate juhendamisel ja väljaõppel, et kasutataks õigeid töövõtteid, mis ei tekitaks töötajate kehale liigset koormust.

Kui töötajad kaebavad lihaspingete, väsimuse ja valu üle, siis tuleb tööandjal sellele kindlasti reageerida ja töökoht ning -korraldus üle vaadata. Seejuures soovitame pidada nõu töötajate endiga, et aru saada, mis tegevused ja tingimused neile täpsemalt probleeme põhjustavad. Heaks abiks tööandjale on töötervishoiuarsti tagasiside tervisekontrollidele. Arst teeb ettepanekuid töökeskkonna muutmiseks, et vältida terviseprobleemide teket.