Artiklid

Me elame kahekümne esimesel sajandil, mil palju tööd tehakse istuvas asendis. Töötame arvuti taga nii kontorites, riigiasutustes ning isegi piletikassades. Esmapilgul võib tunduda, et üsna lihtne on päev läbi arvuti taga tööd teha, sest see töö ei ole ligilähedaseltki võrreldav füüsilise töö raskusega: raskete kastide tassimine, päev läbi jalgadel olemine, pidev jõu kasutamine.
Jah, see on tõsi, kuid ka istuval tööl on inimese tervisele negatiivne mõju.

Milliseid riske võib põhjustada istuv töö tervele inimesele?

Neile, kes teevad füüsiliselt aktiivset tööd, tundub sageli, et istuv töö on suhteliselt lihtne ja väsitav. Kuid reaalsus on see, et paljud kontoritöötajad kurdavad lihasevalu, liigeste ja lülisamba valu, halvenenud nägemist ning isegi unetuse üle. Pealegi, kontoritöölistel on kalduvus toituda ebaregulaarselt, tarbida rohkelt kofeiini ning rohkelt suitsetada.

Kõige enam kannatab istuva töö pärast selg. Üldjuhul ei istu kontoritöölised alati korrektselt, seda kas ergoniimilise kontoritooli puudumise või halva asendi tõttu ning see paneb selja valutama. Selline seljavalu võib põhjustada tulevikus teiste haigusi, näiteks seljaaju songa. Pikalt istudes kogeb selgroog suurt koormust, mis võib põhjustada radikuliiti. Kui terve päev on vaja jälgida arvutiekraani, on oht ka müoopiaks.

Tehtud uuringud selgitavad, et päevas enam kui neli tundi istumine suurendab sellistesse haigustesse haigestumise riski nagu diabeet, vähk, kõrgvererõhutõbi ja erinevad südamehaigused. Naistel põhjustab madal füüsiline aktiivsus ka veenilaiendeid. On tõsi, et pikka aega arvati, et veenilaiendid on pärilikud, kuid arstid panid tähele, et veenilaiendid esinesid sagedamini neil naistel, kes päeva jooksul piisavalt aktiivsed pole. Istuv töö aeglustab ka ainevahetust, mistõttu on vereringe häiritud ning see on ka peamiseks põhjuseks, miks kaal kasvama hakkab.

Nõuandeid neile, kes terve päev istub

Esiteks, oluline on pöörata tähelepanu rühile ning seetõttu on vajalik omada ergonoomilist kontoritooli. Milline on ergonoomiline kontoritool? Põhielemendid on seljatugi, käetoed ja reguleeritava kõrgusega istmekõrgus, mille saab sättida õigele kõrgusele vastavalt iga inimese füsioloogiale: pikkus, selgroo kõverus, käsivarre pikkus jne. Praegu on mööblisalongides ning elektroonilistes kauplustes nagu Kaup24.ee lai valik ergonoomilisi kontoritoole, mida tasub soetada kogu meeskonnale.

Teine väga oluline aspekt, mis mõjutab istuval töökohal tööd — arvuti ekraani kõrgus ja positsioon. On väga oluline, et arvuti ekraan oleks veidi silmade joonest allpool. Arstid soovitavad iga 20 minuti järel silmi puhata. Kuiva kliimaga ruumis peaks olema käepärast ka silmatilgad, et silmas kuivust leevendada ning vähendada silmade ebamugavustunnet.

Ilmselt tahab iga inimene, kes istuvat tööd teeb, pärast tööd kiirustada koju, kus ootab õhtusöök, duðð ja pehme voodi. Kuid passiivne olemine ei tule kasuks — hea mõte on pärast tööd füüsiliselt aktiivne olla. Nii tagad hea füüsilise ja vaimse tervise. Niisiis, kui oled kogu päeva olnud mitteaktiivne, on hea võimalus korvata see intensiivse treeninguga jõusaalis, pika jalutuskäiguga värskes õhus, isegi jalgratta ja rulluiskudega sõitmisega. Füüsiline aktiivsus mitte ainult ei vähenda haigestumise võimalust erinevatesse haigustesse vaid parandab ka üldist tervist, sealhulgas une kvaliteeti.

Paljud inimesed, kes teevad istuvat tööd ning veedavad mugavalt aega diivanil, kaebavad halva une kvaliteedi ja energia puuduse üle. Seda seepärast, et istuv töö väsitab vaimselt, aga mitte füüsiliselt. Seega, kehas puudub harmoonia — aju tahab puhata ja keha mitte. Seega, füüsiline aktiivsus pärast tööd on tõhusaim vahend unetuse või halva unekvaliteedi parandamiseks.

Ära ei tohi unustada ka õiget toitumist, mis on oluline normaalseks inimese keha toimimiseks. Tööl on tavaliselt ainult üks paus, et süüa. Üks eelistab einestada lähedalasuvas toitlustusettevõttes, teine toob enda toidu kodust kaasa ning kolmas naudib maitsvat kuid ebatervislikku kiirtoitu ja suupisteid. Ent kiirtoit ja ebatervislikud suupisted ei ole organismile kasulikud. Nii et kõik, kes istudes tööd teevad, peaksid oma dieeti tasakaalustama — sööma regulaarselt kõrge energeetilise väärtusega toitu. Lisaks on soovitatav iga paari tunni tagant süüa pähkleid või puuvilju, juua puhast või mineraalidega vett ning mitte kuritarvitama kohvi.

Iga töö on vastutav, oluline ja vajalik ning kuigi mõned nüansid on tervisele ohtlikud, sõltub igast inimesest endast, kui palju laseb ta istuval tööl enda tervisele mõjuda.

Liis Velsker, reporter

Käesolevast aastast lapsehoolduspuhkuselt Tallinna linnakantseleisse tööle naasta soovinud, kuid ootamatult koondatud kahe poja ema võitis töövaidluskomisjonis Tallinna linna.

Töövaidluskomisjoni eilses otsuses seisab, et naise avaldus rahuldatakse osaliselt. Komisjon tuvastas, et Maria (nimi muudetud – toim) ja Tallinna linnakantselei vahel sõlmitud töölepingu ülesütlemine on tühine, kuid lõpetas siiski lepingu.

Tallinna linnakantselei peab koondatud emale maksma hüvitist tema 3,5 kuu keskmise töötasu ulatuses ehk 5390 eurot. Maria (41) taotles hüvitise suurendamist kuni pooleteise aasta keskmise töötasuni ehk 27 720 euroni.

Töövaidluskomisjon toob otsust põhjendades välja, et tööandja ehk antud juhul Tallinna linnakantselei peab koondatavate seast tegema kindlaks isikud, kelle hulgas on töötajad, kes kasvatavad alla kolmeaastast last ning viimased tuleb eelisjärjekorras kõrvale jätta.

«Kui väikelapse vanemad on eelisõigusena koondatavate töötajate hulgast välja arvatud, saab tööandja allesjäänud ringist valida koondatavad,» seisab otsuses.

Töövaidluskomisjon märgib otsuses, et samas osakonnas, kus töötas Maria, oli ka töötaja X (nimi varjatud – toim), kes ei kasvata alla kolmeaastast last, kuid täitis ametijuhendi järgi täpselt ühesuguseid arengukavadega seotud tööülesandeid, mistõttu oleks Tallinna linnakantselei pidanud koondama esmajärgus hoopis tema.

Tallinna linnakantselei palkas pärast ühe aasta ja kaheksa kuu vanust ning 13-aastast poega kasvatava ema koondamist töövaidluskomisjoni jaoks kaks Aivar Pilve advokaadibüroo vandeadvokaati ja lubas minna kohtuni välja.

Täpselt nädal tagasi toimus ka töövaidluskomisjoni istung. «Minu jaoks oli see väga ebameeldiv kogemus. Istung kestis üks tund ja 45 minutit,» tunnistas Maria.

Ligi paarkümmend aastat Tallinna linnasüsteemis töötanud Maria jäi dekreeti tunamullu mais. Ta oli viimased neli aastat töötanud linnakantselei arenguteenistuses. Käesolevast aastast pidi ta tööpostile naasma, kuid tagasi teda enam ei lastud.

«Mind hoiti kolm nädalat kodus, öeldi, et Tallinna linnal ei ole [mulle] tööd. Iga nädala lõpus sain meili teel kirja, et pikendame teie kodus viibimise aega,» meenutas naine.

20. jaanuaril toimunud Tallinna linnavalitsuse istungil kinnitati linnakantselei teenistuskohtade koosseisu muudatus. Kaks päeva hiljem sai Maria kätte oma töölepingu ülesütlemise avalduse.

«Nad ütlesid, et saavad aru, et rikuvad seadust, aga nad lähevad ikkagi seda teed pidi ja võtavad kogu vastutuse enda kanda,» rääkis naine.

Töölepingu seaduse järgi on koondamisel eelisõigus tööle jääda alla kolmeaastase lapse vanemal, keelatud on töölepingut üles öelda raseda ja lapsehoolduspuhkusel viibiva vanemaga.

Maria uueks ülemuseks saama pidanud Tallinna linna finantsdirektor Katrin Kendra selgitas märtsi alguses, et ametnik oli tööl arenguteenistuses, kust ta jäi koju lapsehoolduspuhkusele.

«Vahepeal toimusid muudatused ning funktsioonid, nagu arengukavade koostamine ja välisrahastusega projektide juhtimine, anti üle linna finantsteenistustele. Ütleme ausalt, oleme suutnud seda funktsiooni täita oluliselt optimaalsema koosseisuga ehk senise umbes seitsmeliikmelise meeskonna asemel on meil tööl ainult neli inimest ja kõik ülesanded saavad täidetud,» rääkis ta. Vastust küsimusele, miks ikkagi alla kolmeaastast last kasvatav naine koondati, ei tulnud.

Tallinna linn võib töövaidluskomisjoni otsusega mitte nõustudes esitada hagiavalduse ühe kuu jooksul maakohtusse.

Tallinna linna pressiteenistus märkis, et esitatud kaebus rahuldati vaid osaliselt ning komisjon nõustus mitme linnakantselei seisukoha ja taotlusega. «Linna eesmärk ei ole olnud seda vaidlust pidada. Seetõttu võib edasikaebamine sõltuda ühtlasi sellest, kas vaidlust otsustab jätkata Maria (nimi muudetud – toim). Oleme jätkuvalt seisukohal, et poolte seisukohtade lähendamiseks ja õigusrahu saavutamiseks on mõistlikumaid lahendusi ning linnakantselei on olnud nendeks avatud,» lisati teates.

Mari Aaspõllu, Juhtiv toimetaja
www.DELFI.ee

Andmekaitse inspektsioonilt küsitakse kõige enam nõu isikuandmete töösuhetes kasutamise asjus. Näiteks küsitakse, kas tööandjal on õigus kontrollida töötaja tööalast e-kirjavahetust või seada üles jälgimiskaamera, selgub inspektsiooni peadirektori aastaettekandest.
Andmekaitse inspektsiooni peadirektor Viljar Peep esitab täna riigikogu põhiseaduskomisjonile ja õiguskantslerile aastaettekande, milles annab ülevaate isikuandmete kaitsest, avaliku teabe kättesaadavusest ja andmekogude järelevalvest. Ühtlasi annab ta soovitusi, mida võiks teha paremini.

"Mulluse statistika põhjal võin öelda, et kõige sagedamini pöörduvad tavalised inimesed meie poole isikuandmete töösuhetes kasutamise asjus. Tihti tekitab küsimusi kaamerate jms salvestus- ja jälgimisseadmete kasutamine – samuti eeskätt töösuhetes," märkis Peep.

"Praktilisi probleeme on väga erinevaid. Näiteks kas tööandjal on õigus kontrollida töötaja tööalast e-kirjavahetust ning kui kaua võib tööandja hoida kasutuses endise töötaja nimega e-posti aadressi? Vastus esimesele on, et võib küll, kuid mitte salaja. Vastus teisele on, et kohe peab sulgema," selgitas peadirektor.

"Teiseks sagedasemaks teemaks on soov lõpetada enda isikuandmete internetis avaldamine. Enamasti on avaldajaks teine eraisik. Võime küll anda nõu, kuid eraisikute omavahelisi tülisid inspektsioon ei lahenda," nentis Peep.

Seadusandja lisas alates jaanuarist inspektsiooni ülesannetesse andmekogude järelevalve (sõltumata sellest, kas nad sisaldavad isikuandmeid). "Nendin, et seadusega registrite pidamisele kehtestatud põhinõudeid on seni tihti eiratud. Kontrollime andmekogude pidajaid nii üldiste seiretega kui konkreetsete menetlustega. Teeme seda heas koostöös Riigi Infosüsteemi Ametiga (küberturbeasutusega) ning Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumiga (kes jätab ignorandid tõukefondide rahast ilma)," sõnas Peep.

Avaliku sektori osas on inspektsiooni suurema tähelepanu all tervishoid ja terviseandmed. Mullu auditeeriti 22 perearstipraksist, ühte suurhaiglat ning e-kiirabi.

Samuti on inspektsiooni rolliks anda nõu ja hoiatada, kui riigiasutused unustavad õigusloomes ja registrimajanduses isikuandmete alased riskid. "Tõden, et probleeme siin on. Näiteks registrites isikuandmete säilitustähtaegade määramise unustamine või laest võetud tähtajad on probleem, mis kordub ühest andmekogu põhimääruse eelnõust teise. Mullu oli suuremaiks muredeks kava anda kindlustusseltsidele otseligipääs e-tervise andmetele, samuti meie hinnangul ülemäärane maksuameti volituste laiendamine," sõnas Peep.

Inspektsioon vastas mullu 2505 küsimusele (sh 1136 infotelefoni kõnele). Ennetustöös saadeti 5 hoiatavat või soovitavat ringkirja 149 adressaadile, 14 seirega monitooriti 412 asutust ja ettevõtet. Samuti viidi läbi 24 ennetavat auditit.

Osa ennetustööst oli rahvusvaheline – inspektsioon seiras personaliandmestikku Baltimaade suurimais poekettides ning üleilmses koostöös lastele ja noortele suunatud mobiilirakendusi.

Andmekaitse inspektsioon sai 446 kaebust ning algatas ilma kaebuseta 384 järelevalveasja. Tehti 299 ettepanekut-soovitust ning 77 ettekirjutust. Väärteoasju oli 16: pooltes karistati tööalase ligipääsu väärkasutamist riiklikele andmekogudele, pooltes omavalitsusametnikke tundlike isikuandmete avalikustamise eest veebipõhistes dokumendiregistrites. Karmistati võitlust e-rämpspostiga ning avaldati spämmijate must nimekiri.

Inspektsioon avaldas arvamust 35 õigusakti eelnõu kohta, lisaks kooskõlastati 167 andmekogu (koos põhimääruste eelnõude hindamisega). Registreeriti 540 delikaatsete isikuandmete töötlejat, anti luba 29 teadusuuringuks ning 8 isikuandmete kolmandatesse riikidesse edastamiseks.

Lähiaastate suurimaks väljakutseks on 2018. a. jõustuva Euroopa Liidu andmekaitsereformi ellurakendamine.

Seoses töövõimereformi käivitumisega hakkab alates 1. juulist 2016 töövõimetuspensionäride riigipoolset sotsiaalmaksu menetlema Eesti Töötukassa. Viimane periood, mille eest saab Sotsiaalkindlustusametist sotsiaalmaksutagastust taotleda, on juuni 2016.

Pärast 4. juulit Sotsiaalkindlustusametile eelmiste perioodide eest esitatud taotlused jäävad rahuldamata, samuti ei rahulda selliseid taotlusi Eesti Töötukassa.

Sotsiaalmaksu soodustuse saamiseks alates 1. juulist 2016 tuleb esitada taotlus töötukassale alates 1. juulist 2016 kuni 2. augustini 2016. Taotlusi saab esitada nii posti teel, e-posti teel digiallkirjastatuna, kohapeal töötukassa maakondlikus osakonnas või töötukassa portaali iseteeninduse kaudu aadressil www.tootukassa.ee

Helve Toomla, jurist
Eesti Päevaleht

Lugeja küsib:
„Kuidas toimida olukorras, kus tööandja tahab meie töölepingud lõpetada ja sõlmida täpselt sama töö tegemiseks töövõtulepingud?”

Tõenäoliselt on tegemist tööandja sooviga töösuhte tegelikku olemust varjata ja töötajate kulul kokku hoida. Seda, kuidas toimida, peab küsija ise otsustama, kuid soovitan töölepingu ülesütlemisest või poolte kokkuleppel lõpetamisest keelduda.

Artikkel jätkub ...

Täismahus lugemiseks logi sisse, telli digipakett või osta päevapilet.

Saada oma tööalane küsimus . Vastused ilmuvad samas rubriigis esimesel võimalusel.