Artiklid

Küsimus: Sooviksin saada ühest vastust küsimusele - kas ülesütlemisavalduse saab esitada töötajale ka töötaja haiguslehel viibimise ajal ja kui jah, siis millisest kuupäevast hakkab jooksma etteteatamise tähtaeg? Olen hetkel haiguslehel ja sain täna e-maili teel ülesütlemisavalduse ja koheselt ka koondamishüvitise ka selle kuu aja eest, mis mul enam töötada ei võimaldata. Kas seoses sellega toimis töökoht vastavalt seadusele või on mul mingeid vaidlustamise õigusi?

Vastab Tööinspektsiooni tööinspektor-jurist Heli Ojavee:

Kehtiva töölepingu seaduse (TLS) kohaselt ei ole töölepingu ülesütlemine piiratud tulenevalt sellest, et töötaja on ajutiselt töövõimetu.

Töölepingu erakorralisel ülesütlemisel peab tööandja järgima TLS §-s 97 ette nähtud etteteatamise tähtaegu. Kui töötaja on tööandja juures töötanud alla ühe aasta, peab tööandja koondamisest ette teatama vähemalt 15 kalendripäeva; kui töösuhe on kestnud üks kuni viis aastat, siis vähemalt 30 kalendripäeva; viie- kuni kümneaastase töösuhte korral peab tööandja ette teatama 60 kalendripäeva ning kui töösuhe on kestnud kümme ja enam tööaastat, siis vähemalt 90 kalendripäeva.

Töölepingu erakorralise ülesütlemise etteteatamise aeg hakkab kulgema ülesütlemisavalduse saamisele järgnevast päevast. Ülesütlemisavaldus peab olema töötajale esitatud kirjalikku taasesitamist võimaldavas vormis. Tööandja võib saata ülesütlemisavalduse ka faksi või e-kirja teel.

Kui tööandja teatab ülesütlemisest ette vähem, kui seaduses sätestatud, tuleb tööandjal vähem ette teatatud päevade eest maksta hüvitiseks tasu, mida teil oleks olnud õigus saada töötamise korral.

Tööandjal on kohustus maksta töötajale töölepingu ülesütlemisel koondamise tõttu hüvitist ühe kuu keskmise töötasu ulatuses.

Töötajal, kes on ühe tööandja juures töötanud vähemalt viis aastat, on õigus saada Eesti Töötukassalt täiendavalt töölepingu lõpetamisel ette nähtud kindlustushüvitist (koondamishüvitist). Selleks peab tööandja esitama Eesti Töötukassale vastavasisulise avalduse.

Tarbija24 avaldab ühe tööinspektsiooni juristidele esitatud küsimuse ning ka inspektsiooni selgituse antud teemal. Seekord on teemaks puhkusepäevade ülekandmine uude aastasse.

Küsimus:

Kas vastab tõele, et töötaja saab esitada avalduse kasutamata puhkusepäevade ülekandmiseks järgmisse aastasse? Teiseks, kui inimene keeldub puhkusele minemast, kas siis võib võtta avalduse puhkuse kasutamisest keeldumise kohta, et tulevikus ei tekiks probleemi?

Vastab Tööinspektsiooni tööinspektor-jurist Sirje Aava:

Töölepingu seaduse § 69 sätestab puhkuste ajakava regulatsiooni. Tööandjal tuleb puhkuste ajakava koostada kalendriaasta kohta ning puhkuste määramisel tuleb arvesse võtta töötajate soove, mis on mõistlikult ühildatavad ettevõtte huvidega. Oluline on võimaldada töötajale väljatöötatud puhkuse kasutamist enne puhkusenõude aegumist. Puhkuse ajakava tuleb teha töötajale teatavaks aasta esimese kvartali jooksul, seega hiljemalt märtsi lõpuks. Puhkuse ajakavasse on tööandjal kohustus kanda põhipuhkus ja kasutamata põhipuhkus ning poolte kokkuleppel muud puhkused, näiteks isapuhkus, lapsepuhkus, õppepuhkus. Puhkuste ajakava on pooltele siduv, ajakavasse pandud puhkusi ei saa ühepoolselt muuta ning ajakavasse märgitud puhkusi antaksegi vastavalt ajakavale.

Puhkuse ajakava saab muuta poolte kokkuleppel, välja arvatud põhipuhkused, mille muutmine on tingitud tööandja poolt töökorralduse hädavajadusest, mida ei olnud võimalik ette näha, või on töötajal õigus põhipuhkust edasi lükata, katkestada või enneaegselt lõpetada tema isikust tuleneval olulisel põhjusel. Kui tööandja kavandab osa töötajate puhkused aasta alguses enne ajakava koostamist, on võimalus nende töötajate jaoks koostada eraldi ajakava või koostada kõikide töötajate puhkuste ajakava arvestusega, et ka aasta alguses puhkusele minejate puhkused oleksid üldises ajakavas.

Tööandja peab arvestama sellega, et kui ta jätab ajakava koostamata või töötaja puhkuse ajakavasse märkimata, on töötajal õigus jääda puhkusele talle sobival ajal, teatades sellest 14 kalendripäeva ette kirjalikus või kirjalikku taasesitamist võimaldavas vormis. Töötaja õigus jääda puhkusele 2-nädalase etteteatamisega on põhjuseks, miks tööandjad peaksid koostama puhkuse ajakava ja tegema selle töötajatele teatavaks võimalikult aasta alguses.

2011. aasta puhkamata jäänud puhkused tuleb töötajatel ära puhata aastal 2012. Põhipuhkuse nõue, mis tekkis pärast 01.07.2009, aegub ühe aasta jooksul pärast selle kalendriaasta lõppemist, mille eest puhkust arvestati. Kui töötaja ei ole näiteks 2011. aasta eest puhkust hiljemalt 31. detsembriks 2012 ära kasutanud, loetakse see 01.01.2013 aegunuks.

Avaldust puhkamata puhkuse ülekandmiseks järgmise aasta puhkuste ajakavasse töötaja esitama ei pea. Puhkuste ajakava koostamise kohustus on tööandjal. Puhkuse ajakavasse on tööandjal kohustus kanda põhipuhkus ja kasutamata põhipuhkus ja muud puhkused. Puhkuse kasutamisest keeldumist töölepingu seadusega sätestatud ei ole, töölepingu seadusega on sätestatud puhkuse saamise õigus.

Toimetas: Sirje Niitra

Tööinspektsiooni juristi infotelefonil 640 6000 helistab iga päev mõni naine murega, et tal pole lapsehoolduspuhkuselt naastes enam töökohta.

Läbi aegade on infotelefonil olnud kaks peamist teemat: töösuhte lõpetamine, mille kohta küsivad nii töötajad kui tööandjad, ning saamata jäänud töötasu, mille kohta küsivad töötajad.

Tööinspektsiooni peajurist Annely Lind ütles, et viimasel ajal on sellele lisandunud teema, et naine tahab naasta lapsehoolduspuhkuselt, kuid kuuleb, et tema töökohta enam ei ole.

«Telefonile vastates on mul peaaegu iga päev vähemalt üks selline kõne,» märkis tööinspektor-jurist Ann Tiitson, kes on infotelefonile vastanud selle loomisest peale.

Tööinspektsiooni juristi üleriigiline infotelefon töötab alates 2008. aasta märtsist. Infotelefonile vastavad inspektsiooni juristid üle Eesti. Korraga on liinil keskmiselt neli kuni kuus juristi.
2009. aastal vastasid juristid rekordiliselt 50 461 kõnele, 2 010. aastal aga 37 562 kõnele. Kokku on infotelefoni tegutsemisaja jooksul juristid vastanud 141 365 kõnele.

«2009. aasta oli majanduslikult hästi raske ja oli palju koondamisi. Kõnesid oli seetõttu väga palju. Lisaks hakkas kehtima 2009. aasta 1. juulil uus töölepingu seadus, millega seoses tuli palju küsimusi,» selgitas Tiitson.

Infotelefon on tegelikult konkreetse lühiinfo andmiseks. Kui on vaja pikemat nõustamist, siis on soovitav tulla juristi vastuvõtule, võttes kaasa vajalikud dokumendid.

Tööinspektsioon pakub nõustamist läbi kolme peamise infokanali: juristi infotelefonil 640 6000, e-posti teel , samuti üle Eesti toimuvatel juristide vastuvõttudel.

Mullu käis tööinspektsiooni juristide vastuvõtul 4483 kodanikku ning vastuse sai 2040 meilitsi saabunud selgitustaotlust. Kõik nõustamisteenused on tasuta ja kõne hind kujuneb vastavalt helistaja telefonioperaatori paketile.

Toimetas Sirje Niitra

Linda Pärn, reporter

Tööinspektsiooni tööinspektor-jurist Egon Raim soovitas tööleping alati enne sõlmimist väga hoolikalt läbi lugeda, sest suuliseid kokkuleppeid on tagantjärele väga raske tõestada.

Juristi sõnul on põhiline see, et töölepingus kokkulepitut ei saa ühepoolselt muuta, poolte kokkuleppel aga küll. See, mis on töölepingus kokku lepitud, tuleb mõlemapoolselt täita ja seal kokkulepitud töötasu peab tööandja välja maksma.

Egon Raim selgitas, et kui töötasuna on märgitud baastasu, siis edasi võib tulla juurde tulemustasu või preemia, aga see oleneb juba lepingu tingimustest, kuidas lisatasud on kirja pandud. «Väga palju oleneb ka lepingu sõnastustest, teinekord võib lugeda ka kõigest komakoht, et kuhupoole asi läheb,» nentis ta.

Seetõttu ongi tööinspektori sõnul väga oluline kahetimõistetavuste korral pöörduda tööinspektsiooni poole, kes aitab selgitada ja lepingut tõlgendada.

Sellist asja tuleb Raimi sõnul ikka ette, et töötaja on töölepingule alla kirjutanud kiirustades või heas usus, et tööandjat saab usaldada, kui ta on juurde lubanud pudrumägesid ja piimajõgesid.

Näiteks rääkis üks naine Naine24'le, et tal oli enne lapsehoolduspuhkusele jäämist lepingus kirjas, et põhipalgaks on miinimumpalk ning lisatasu maksti suulise kokkuleppe alusel. Nii polnudki suurt midagi parata, kui uuesti tööle soovides öeldi talle, et lisatasu enam ei ole.
«Kui oled ikka ilma tööta ja arved tulevad postkasti, siis mõtled, et parem juba selline leping, kui mitte mingit lepingut,» põhjendas jurist inimeste käitumist. «Aga alati tuleks rahulikult aega võtta ja leping läbi lugeda.»

«Vaidluste puhul on aluseks ikkagi tööleping ja töötajal on õigus nõuda selle täitmist,» kinnitas tööinspektor. «Suulisi kokkuleppeid on teatavasti väga raske tõestada, kui üks ütleb üht ja teine ütleb teist ja need ütlused on erinevad.»

Juristi sõnul jääb töösuhte aluseks alati tööleping ja kui seal on arusaamatusi, siis tuleks tööinspektsiooni poole pöörduda infotelefonil 640 6000. «Aitame lepingut tõlgendada või kui kuidagi kokkuleppele ei saa, siis jääb ainukeseks võimaluseks töövaidlusorganisse pöördumine,» lisas ta.

Egon Raim sõnas, et meil kõigil tasuks mis iganes lepingu alusel oma õiguste eest seista.

Eesti Töötukassa tähtsaimaks eesmärgiks on 2012-2013. aastal ühelt poolt ennetada töötust ja lühendada töötuse kestust – ehk hoida ära pikaajaliste töötute juurde tekkimist. Teisalt aidata tööle neid inimesi, kes on juba tänaseks erinevatel põhjustel pikka aega tööta olnud.

Tööd otsivatele inimestele ja tööandjatele tööturuteenuste osutamiseks on 2012. aastal ette nähtud 37,6 miljonit eurot (sh 7,6 miljonit eurot Euroopa Sotsiaalfondist) ning 2013. aastal 31, 2 miljonit eurot.

1. jaanuarist 2012 hakkab kehtima töötukassa nõukogu heaks kiidetud ja Vabariigi Valitsuse kinnitatud tööhõiveprogramm 2012-2013, mis laiendab tööturuteenuste valikut ja nende saajate ringi ning võimaldab osutada tööturuteenuseid seadusega võrreldes soodsamatel tingimustel.

Alljärgnevalt ülevaade sellest, mis 2012. aastal tööturuteenustes ja –toetustes muutub.

TÖÖTUSE ENNETAMINE JA TÖÖTUSE KESTUSE LÜHENDAMINE

Uuest aastast on töötukassal vajadusel võimalik korraldada tööotsingu töötuba või tööklubi ka neile inimestele, kes ei ole töötuna või tööotsijana töötukassas arvele võetud - näiteks koostöös kohalike omavalitsuste, noortekeskustega, koondamistele reageerimisel. Eesmärgiks on nõustada ja toetada töökohta vahetada soovijate, nii töökaotuse ohus kui töö kaotanud inimeste, koolilõpetajate jt tööotsinguid.

Koondamisteate saanud töötajatele osutatakse töö leidmiseks vajalikke teenuseid juba enne viimast tööpäeva, et nad liiguksid töölt tööle vahepeal töötuks jäämata või kogeksid töötust võimalikult lühikest aega. Töötukassal on koondamisteatega töötajale võimalik pakkuda teenuseid vastavalt igaühe vajadustele.

Uuest aastast toetatakse kehvenenud tervise tõttu töökaotuse ohus töötaja täiend-või ümberõpet. Töötajale, kes tervise tõttu ei saa oma tööülesandeid täita, kuid kellele tema tööandja on valmis ümber- või täiendõppe korral pakkuma teist tööd, osutatakse tööturukoolitust, hüvitades tööandjale 25% töötaja koolituse kulust. Koolituskulu hüvitatakse, kui tööandja on koolituse vajaduse ja maksumuse eelnevalt töötukassaga kokku leppinud ning talle on väljastatud kinnituskiri. Hinnangu, kas töötaja saab või ei saa tervise tõttu oma tööülesandeid täita, annab üldjuhul töötervishoiuarst.

Täiskoormusega õppes õppivatele töötutele on võimalik osutada senisest rohkem tööotsingute toetamiseks ja tööleaitamiseks vajalikke teenuseid, sealhulgas koolitust, erinevad nõustamisteenuseid, ettevõtluse alustamise toetust.

Uuest aastast saab paljudel teenustel lõpuni osaleda ka siis kui töötu saab teenuse ajal tööle.

PIKAAJALISTE TÖÖTUTE TÖÖLEAITAMINE

Palgatoetuse maksmise tingimusi muudetakse soodsamaks. Palgatoetusega saab alates 1. märtsist 2012 tööle rakendada töötu, kes on olnud töötuna arvel vähemalt 12 kuud tööleasumisele eelneva 15 kuu jooksul. Seda juhul, kui tema töötuna arvelolek on vahepeal olnud lõpetatud tööle asumise või puudega inimese hooldamise eest tasu saamise tõttu. Eesmärgiks on soodustada ajutist ja lühiajalist töötamist, ilma et pikaajaline töötu jääks ilma võimalusest palgatoetuse abil püsivamale tööle saada. Praegu saab palgatoetusega tööle aidata inimest, kes on olnud töötuna arvel katkematult vähemalt 12 kuud. See tähendab aga, et kui pikaajaline töötu võtab vastu kasvõi paaripäevase töö, kaotab ta koheselt võimaluse palgatoetusega tööle saada.

Tööharjutuse teenust kestusega kuni kuus kuud osutatakse pikaajalistele või sotsiaalsete erivajadustega töötutele.

Individuaalse töölerakendamise teenust laiendatakse ning selle osutamist muudetakse paindlikumaks. Individuaalse töölerakendamise teenus hõlmab erinevaid teenuseid:

• juhendamine ja tugitegevused tööotsingute ja töölesaamise toetamiseks;
• hooldusteenuse kulu hüvitamine tööturuteenustel osalemise ajal ja esimesel kolmel töökuul;
• muude vältimatute tööturuteenustel osalemise ja tööleasumisega seotud täiendavate kulude hüvitamine.

Tugiisikuga töötamist võimaldatakse edaspidi ka tähtajalisel tööle asumisel (tähtajaga vähemalt 6 kuud).

Teenindame Teid: E, K, N 8.15 - 16.00 ja T 8.15 – 17.30 ning R 8.15 – 12.00