Artiklid

«Mu lapsehoolduspuhkus hakkab lõppema, laps saab peagi kolmeaastaseks. Enne seda ma põhipuhkust ei kasutanud, kas seetõttu võin lapsehoolduspuhkuselt tulles end tööle vormistada ja seejärel kohe põhipuhkuse võtta?» päris lugeja.

Vastab Tööinspektsiooni tööinspektor-jurist Ingrid Iter.

Seadus näeb ette töötajate ringi, kellel on õigus nõuda põhipuhkust neile sobival ajal. Teiste hulgas on vanemal õigus nõuda puhkust vahetult pärast lapsehoolduspuhkust. Kui töötajal jäi enne rasedus- ja sünnituspuhkusele minekut põhipuhkus kasutamata, on tal seda võimalik kasutada ka pärast lapsehoolduspuhkust, sest põhipuhkuse nõude aegumine peatub ajaks, mil töötaja kasutab rasedus- ja sünnituspuhkust ning lapsehoolduspuhkust.

Töötajal on võimalik kasutada vahetult pärast lapsehoolduspuhkust nii enne rasedus- ja sünnituspuhkusele jäämist kogunenud puhkusepäevi kui ka rasedus- ja sünnituspuhkuse aja eest kogunenud puhkusepäevi. Nimelt arvestatakse ka need 140 kalendripäeva põhipuhkuse andmise õiguse aluseks oleva aja hulka erinevalt lapsehoolduspuhkusel viibitud ajast, mille eest töötaja põhipuhkust juurde ei teeni. Lisaks on töötajal õigus nõuda põhipuhkust perioodi eest, mis jääb lapsehoolduspuhkuse lõppemise ja kalendriaasta lõpu vahele, sest põhipuhkuse nõue tähendab kogu puhkuse nõuet jooksva kalendriaasta eest. Kui töötaja lahkub töölt enne kasutatud põhipuhkuse väljatöötamist, on tööandjal õigus tasu väljatöötamata põhipuhkuse päevade eest töötaja lõpparvest kinni pidada.

Puhkuse kasutamiseks peab töötaja esitama tööandjale avalduse vähemalt 14 kalendripäeva enne puhkusele jäämist. Avalduse võib esitada nii paberkandjal kui e-kirja teel. Kui töötaja katkestab lapsehoolduspuhkuse ning soovib koheselt kasutada ära põhipuhkuse, tuleks avaldused lapsehoolduspuhkuse katkestamiseks ja põhipuhkuse kasutamiseks esitada üheaegselt, sest mõlemal juhul eeldab seadus 14-kalendripäevast etteteatamist.

Tarbija»Töö
Toimetaja: Maiken Mägi
reporter

Kaire Saarep
Noorte hääl

Töötad kooli kõrvalt, vaheaegadel või alles otsid tööd? Noorte Hääl toob sinuni erinevaid situatsioone ning annab nõu, kuidas nendes olukordades käituda. Tea oma õiguseid ja julge nende eest võidelda!
"Meie ettevõtte juhil on kombeks töötajaid kaameratest pidevalt jälgida. Ta võib päevas helistada kuni kümneid kordi ning kommenteerida töötajate tegevust. Ta helistab, et küsida, mida üks või teine töötaja parasjagu joob, mis hinna ta kliendi käest küsis. Lisaks õpetab, kuidas oleks parem oma tööd teha: „Naerata rohkem,“ „Korista praht ära,“ „Tegutse kiiremini.“ Ta ei usalda oma töötajaid üldse. Ta helistab, et öelda ette iga liigutus, mida me nagunii oma tööd tehes teeme. Ühtegi kliendi kaebust jms insidenti ei ole juhtunud. See on töötajates tekitanud juba ahistatuse tunde. Kas ettevõtte juht võib meid kogu tööajal vältel kaameratest jälgida?"

Kui töökohta on paigaldatud kaamerad, siis sellisel juhul peab olema kaamerate eesmärk väga täpselt läbi mõeldud. Eesmärk peab olema õiguspärane ja selge. Seda ütleb ka Isikuandmete kaitse seaduse § 6 punkt 2. Ainuüksi viide võimalikule rikkumisele, kvaliteedikontroll või vaidluste puhuks tõendite tagamine ei ole piisavad õigustused kaamerate paigaldamiseks.
Seega eesmärgid nagu „töötajate kontrollimine“, „töökohustuste täitmise kontrollimine“ jms ei ole piisavad õigustused kaamerate paigaldamiseks ja kaameratest töötajate töö jälgimiseks.
Teiseks tuleb tööandjal austada töötajate privaatsust (TLS §28 lõige 2 punkt 11, IKS §14 lõige 3), mis tähendab seda, et töökohustuste täitmist ei või kontrollida kaameraid pidevalt jälgides, sest see rikub töötajate privaatsust.
Lisaks tuleb töötajaid Isikuandmete kaitse seaduse §15 kohaselt sellest kaamerate olemasolust ja selle eesmärgist teavitada. Kui töötajaid ei ole kaamerate olemasolust teavitatud ning kaameratest jälgitakse töötajate töö tegemist, on tegemist varjatud jälgimisega, sh varjatud andmete kogumine on aga rangelt keelatud. Karistusseadustik §137 näeb isegi ette karistuse eraviisilise jälitustegevuse eest.

Loe rohkem SIIT http://raagimeparagrahvidest.blogspot.com/2015/01/kuidas-voib-kaameraid-tookohal-kasutada.html

CV keskuse korraldatud iga-aastase küsitluse järgi on aastaga märkimisväärselt kasvanud nende töötajate arv, kes saavad osa oma palgast varjatult.

Ümbrikupalka peetakse Eesti varimajanduse suurimaks probleemiks ning CV keskuse sõnul näib, et igati õigustatult — kuigi 69 protsenti nende küsitlusele vastanutest väitsid, et saavad töötasu õiglaselt, leidus tänavu uuringus viimase kuue aasta suurim arv osalise ümbrikupalga saajaid.

CV keskuse turundusjuht Henry Auväärt märkis, et ümbrikupalk muutub populaarsemaks just suveperioodil ning on mureks sularahaga tegelevates valdkondades. «Möödunud aastal käivitatud töötamise register muutis küll tööturu mängureegleid, kuid värskest uuringus selgus, et töötajate arv, kes saavad osa oma teenitud töötasust mustalt, on enam kui kahekordistunud,» tõdes Auväärt.

Töötamise registriga lisandus 20 000 maksumaksjat, kes varem said töötasu ümbrikupalgana. Ka uuring näitas, et nende vastajate arv, kes said töötasu täies mahus ümbrikupalgana on vähenenud 16,9 protsenti ning laskunud viimase kuue aasta madalaimale tasemele. Samas jääb lisandunud töötajate keskmine palk oluliselt alla kogu tegevusala keskmisele palgale, mis näitab, et osa palgast makstakse töötajatele varjatult.

«Musta palga saajat valitsevad mitmed ohud, kuna töötaja kaotab nii haigus- kui puhkusetasus,» nimetas Auväärt. «Lisaks kaob ümbrikupalgaga võimalus taotleda võimalikku koondamis- ning töötushüvitist, millega annab töövõtja kergekäeliselt skeemitavale tööandjale võimaluse endaga manipuleerida,» lisas ta.

Küsitluses osales tänavu 1570 vastajat, kellest 1179 olid palgasaajad. Kuue aasta statistika pärineb enam kui 10 126 vastaja andmetest.

MajandusȀriuudised
Toimetaja: Anette Parksepp
reporter

Lugeja küsib:
Kas tööandja peab töötamise registris tegema kande, kui töötaja ütleb töölepingu üles tööandjapoolse rikkumise tõttu, aga tööandja sellega ei nõustu?

Vastab tööinspektsiooni peadirektori asetäitja töösuhete järelevalve ja tööõiguse alal Meeli Miidla-Vanatalu:

Maksukorralduse seaduse kohaselt vastutab registrikande tegemise eest tööandja ning kanne peab vastama tegelikkusele. Töötamise lõpetamine registreeritakse kümne päeva jooksul töötamise peatumise või lõpetamise päevast arvates ning selle tegemiseks peab olema õiguslik alus.

Kuni töövaidluskomisjon või kohus ei ole otsustanud teisiti, on kande tegemise õiguslikuks aluseks töötaja poolt antud töölepingu erakorralise ülesütlemise avaldus, koos selles sisalduva õigusliku aluse ehk töölepingu seaduse paragrahviga.

Seega peab tööandja tegema kande viitega tööandjapoolsele rikkumisele ehk töölepingu seaduse § 91 lõikele 2, isegi kui ta sisuliselt sellega ei nõustu. Kande tegemata jätmiseks või muul alusel kande tegemiseks sellises olukorras alust ei ole. Registrikande saab hiljem muuta töövaidlusorgani otsuse alusel tööandja ise, töövaidluskomisjon jõustunud komisjoni otsuse alusel või maksu- ja tolliamet jõustunud kohtuotsuse alusel.

Meeles tuleb pidada, et töölepingu erakorralise ülesütlemise vaidlustamiseks on aega 30 kalendripäeva alates ülesütlemisavalduse saamisest. Vaidlustamiseks tuleb esitada vastavasisuline avaldus töövaidluskomisjonile või hagiavaldus kohtule.

Vaata lähemalt siit
http://www.ti.ee/est/toeoesuhted-toeoevaidlus/toeoevaidluste-lahendamine/toeoetamise-registri-seos-toeoevaidluste-lahendamisega-toeoevaidluskomisjonis/.

Peamine põhjus, miks Eesti inimesed jätavad töökohale kandideerimata, on negatiivne kogemus konkreetse ettevõtte või asutuse kliendina.

«Uuringutulemustest järeldub, et selleks, et ettevõte saaks lihtsa vaevaga suurendada kandidaatide hulka kuni kaks korda, tuleb vaid luua oma kandidaate kõnetavad ning eristuvad töökuulutused ja karjäärileht,» sõnab uuringu läbiviinud tööandja turunduse agentuuri Brandem tegevjuht Paavo Heil, vahendab ettevõte.

Eesti suurima tööturu- ja palgauuringu tulemused näitavad, et kõige sagedasemad põhjused, miks inimesed jätavad töökohale kandideerimata, on negatiivne kogemus kliendina, igav tööülesannete kirjeldus ja see, kui ettevõtte juht on jätnud endast avalikkuses halva mulje.

Brandemi tegevjuhi Paavo Heili sõnul näitavad uuringutulemused kätte mitu kohta, kus Eesti tööandjatel on suur potentsiaal muuta end potentsiaalsete tulevaste töötajate silmis atraktiivsemaks. Näiteks tuli uuringust välja, et iga teine tööealine elanik on jätnud töökohale kandideerimata põhjusel, et ettevõtte töökuulutused või karjäärileht jätavad kehva mulje.

Potentsiaalse töötaja valikut mõjutavad lisaks palgale ja muudele pakutavatele hüvedele absoluutselt kõik tegurid, mis tööandjat nende jaoks määratlevad. «Nii nagu uuringutulemustest selgus, ei tehta kandideerimisotsust mitte vaid selle järgi, kuidas asjad ettevõttes tegelikult on, vaid selle järgi, kuidas asjaolud kandideerija jaoks näivad,» sõnab Paavo Heil.

Brandemi ja Palgainfo Agentuuri koostöös hiljuti läbi viidud Eesti suurimas tööturu- ja palgauuringus osales kokku 13 396 töötajat. Vastajatel paluti nimetada põhjuseid, miks on nemad jätnud töökohale kandideerimata. Lisaks eelpool nimetatud põhjustele sõnas oluline hulk vastajatest, et nad jätavad kandideerimata, kui teavad, et ettevõttel on hiljuti olnud majandusraskuseid.

Mais 2015 läbi viidud Palgainfo Agentuuri, Brandemi ja teiste partnerite tööturu- ja palgauuringu fookuses oli sel korral tööandja maine kujunemine. Uuringus leidis kinnitust, et hea mainega tööandjatel on kordades odavam viia läbi värbamist. Lisaks uuriti ka tööturul olevaid tõmbe- ja tõuketegurid - mis hoiab töötajad tööandja juures ja mis paneb neid töökohale kandideerima või kandideerimisest loobuma.

Vaata allolevalt jooniselt lähemalt, mis on üheksa peamist põhjust, miks eestlased jätavad töökohale kandideerimata.

Joonist vaata originaalist.

Tarbija»Töö
Toimetaja: Siiri Liiva
reporter